Hej alla!
Jag har övningskört sedan i somras och jag har pluggat teori från och till i 2 år, men jag har alltid varit dålig på att verkligen plugga över längre perioder så jag lyckas nästan alltid glömma mycket av det jag lärt mig när jag verkligen hade behövt det senare.
I vilket fall som helst känner jag mig riktigt urkass. Jag har kört en hel del av bonniers trafikskola-programet, jag har läst det mesta i boken, jag har pratat teori med många vänner och vuxna, tagit 37 körlektioner och allting som man ska ha tagit (halka, etc), jag har gjort körskolans tester några gånger och jag känner mig sjukt dålig ändå. Jag har till och med ett block där jag skriver upp allt jag inte kan och har läst igenom det flera gånger. Ändå får jag precis godkänt eller precis underkänt på A, B, C-proven på skolan.
Det ÄR inte skoj att ta bussen mitt i vintern till sin körskola, sitta och uggla där tills det är mörkt och sen ta bussen hem, när man dessutom varit i skolan innan dess och behövt bära runt sina tunga böcker. Dessutom känns teoriproven i körskolan ganska meningslösa; ska man verkligen sitta och slå upp varje fråga man får fel på? Jag har provat det några gånger och det är inte alltid det funkar - man hittar inte rätt svar så lätt. Jag vet var mycket är i boken och jag slår på ord längst bak men det tar ändå typ 5 minuter per fråga där merparten av tiden går till att LETA - inte lära sig. Varför kan man inte bara få svar på vilket som är rätt svar i programet? Där var en fråga som jag var tvungen att prova 4 olika svar på innan jag fick rätt. Försökte slå på den i boken men hittade inget relevant - det var liksom en så situationsbaserad fråga att jag kunde inte göra nåt annat än att göra om hela testet och prova mig fram till rätt svar.
Det känns inte alls motiverande att plugga till körkortet. Man hör ÖVERALLT hur svårt det är, att man måste plugga som en häst för att klara det, folk kuggar det hit och dit.... Dessutom får man BARA reda på vad man har för skyldigheter som bilförare. Detta får du INTE göra, detta händer om du gör fel, detta måste du göra... Men där är ingen motivation i boken. Det är hundratals sidor med förbud och varningar. Skoj!
Hur håller ni uppe peppen? Hade det inte varit att jag lagt 15 000 kr på körkortet eller något, så hade jag gett upp och totalt skitit i det. Det är alldeles för svårt, verkligen. Så många regler med så specifika siffror och situationer.... Jag förstår att det inte är lätt att köra bil och ju bättre utbildade vi är desto bättre kommer trafiken bli i framtiden. Men varför ser jag så få som ger upp? ÄR det så himla svårt, eller hur GÖR folk egentligen för att klara det där nästan omöjliga teoritestet!?!?!