Start > Körkortsforum > Små undringar

Små undringar

Sebastius 2009-02-19 14:09 ! Citera #
Tena!
Jag ska köra upp imorgon trots att jag missade teori provet för andra gången idag med 1 fel. Blir arg men man ska ju bara vara glad och fatta att man ska veta mer för andras säkerhet...... :?

Hur som helst kör jag upp imorgon som privatist (har kört 6 körlektioner på trafikskola)
och jag undrar:--->

Rondell:
Om jag ska svänga vänster, ska jag då blinka vänster hela tiden och sen höger när jag svänger ut eller ska jag bara blinka häger när jag kör ut? Får man plus eller minus för det?

Hastighet:
Ska man köra eco driving och gasa upp fort, växla tex 1,3,5 och sen ligga på lågt varv med hög växel eller är det bättre att köra mjukt och ta tid på sig att komma upp i den rekommenderande hastigheten?

Vägarbete:
Hur vet man vad som är ”tillräckligt bra hastighet”? Väder, väglag och bilens kondition är jag med på men det säger ju inte hastigheten i km/h. Om det är 70 km/h och man kommer in i ett vägarbetande område, hur många km/h vet man att man ska hålla om inga vägmärkärke-tillägs-hastighets skyltar finns?

Järnväg:
jag vet att man måste kolla åt båda hållen men måste man växla ner och gasa över rälsen snabbt eller räcker det med att man har en ”tillräckligt snabb” hastighet och bara glider över?

Svänga:
Är ”blicken, pilen, filen” någonting man kuggar direkt på om man inte håller. Eller är det ok att jag blinkar och sen kollar backspeglarna och sen svänger?

sista frågan handlar om km/h:
Hur många km/h får jag överskrida och underskrida? om det snöar ute som det ska göra imorgon måste man ju troligtvis köra minst 10 km/h saktare för säkerhetsskäl men kommer de att gnälla på att man kör för sakta och är osäker?

Om någon hjälper mig att svara bara på en fråga blir jag glad! Skulle vara till jätte mycket hjälp!
keep in touch! Sebastius ;_)
Gäst 2009-02-19 15:33 ! Citera #
Sebastius
Rondell:
Om jag ska svänga vänster, ska jag då blinka vänster hela tiden och sen höger när jag svänger ut eller ska jag bara blinka häger när jag kör ut? Får man plus eller minus för det?


Det enda lagkravet är att du blinkar ut. Men trafikskolorna brukar rekommendera att även blinka in, så blinka både in och ut.

Sebastius
Hastighet:
Ska man köra eco driving och gasa upp fort, växla tex 1,3,5 och sen ligga på lågt varv med hög växel eller är det bättre att köra mjukt och ta tid på sig att komma upp i den rekommenderande hastigheten?


Ecodriving är det som gäller, gasa inte för hårt bara

Sebastius
Vägarbete:
Hur vet man vad som är ”tillräckligt bra hastighet”? Väder, väglag och bilens kondition är jag med på men det säger ju inte hastigheten i km/h. Om det är 70 km/h och man kommer in i ett vägarbetande område, hur många km/h vet man att man ska hålla om inga vägmärkärke-tillägs-hastighets skyltar finns?


Svår att säga, men vid 70 km/h bör du nog sänka till 40-50 km/h. Men som du säger, det beror på situationer!

Sebastius
Järnväg:
jag vet att man måste kolla åt båda hållen men måste man växla ner och gasa över rälsen snabbt eller räcker det med att man har en ”tillräckligt snabb” hastighet och bara glider över?


Nedväxling brukar rekommenderas. Det beror dock på situationen (hur bra sikten är och vilken växel/fart du har). Tror nog inte att du kuggas på grund av detta.

Sebastius
Svänga:
Är ”blicken, pilen, filen” någonting man kuggar direkt på om man inte håller. Eller är det ok att jag blinkar och sen kollar backspeglarna och sen svänger?


De är hårda med spegelrutinerna!

Sebastius
sista frågan handlar om km/h:
Hur många km/h får jag överskrida och underskrida? om det snöar ute som det ska göra imorgon måste man ju troligtvis köra minst 10 km/h saktare för säkerhetsskäl men kommer de att gnälla på att man kör för sakta och är osäker?


Överskrida med 5 km/h en kort stund klagar de nog inte på, bara det inte blir annat än just en kort stund!

Kör så sakta som du bedömer är lagom. Förklara gärna, ”det ser väldigt halt ut, bäst att köra lite sakta”

Lycka till! :)
Sebastius 2009-02-19 16:56 ! Citera #
Tack för den infon!
Den kommer att hjälpa mig en hel del på vägen hehe :D. Dock är det första gången jag kör upp och jag har läst att statestiken visar att ca 70 % av alla privatister misslyckas på uppkörningen vid första gången. Men jag ger icke upp för det! :). Jag meddelar imorgon hur dommen faller :).

Hare fint!
mvh Sebastius
Sebastius 2009-02-20 13:35 ! Citera #
Jag lovade att berätta hur det gick och den där statestiken kanske inte har helt fel :lol: .. Hade 3 fel och det var nog pga stressen. usch usch men jag får prova på nytt när jag känner mig redo ;) ... På första gången ska man väll kugga hehe ;D

/Sebastius
Gäst 2009-02-20 17:07 ! Citera #
Trist :(

Är dock övertygad om att du klarar uppkörningen förr eller senare! :)
Soofiiiee 2009-03-22 14:31 ! Citera #
1. Rondell
Du hjälper ju de andra trafikanterna genom att visa vart du ska, så blinka både när du ska in och ut ur rondellen så är du på den säkra sidan.

2. Eco-driving
Det är något du ska klara av för att få körkort idag. Du ska komma upp i hastighet så snabbt som möjligt och hoppa över växlar och köra på lågt varvtal

3. Vägarbete
Tänk att du själv skulle stå och jobba vid vägen. Inte hade man blivit så glad om någon susat förbi i 70. håll den hastighet du själv skulle velat att andra hade hållt om det var du som jobbade. Du ska självklart ha en hastighet som gör att du klarar av trafiksituationen också.

4. Järnväg
Det beror på sikten, men växla ner för säkerhetensskull, så kan dem iallafall inte klaga.

5. Svänga
Kolla alltid innan du blinkar, var jättenoga med blicken och tydligt visa att du har koll

6. hastighet
Du ska köra i den hastighet du klarar av, men du får inte hindra andra. Det beror helt på trafiksituationen, du får ju aldrig köra i högre hastighet än vad du klarar av.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor