Tena!
Jag ska köra upp imorgon trots att jag missade teori provet för andra gången idag med 1 fel. Blir arg men man ska ju bara vara glad och fatta att man ska veta mer för andras säkerhet......
Hur som helst kör jag upp imorgon som privatist (har kört 6 körlektioner på trafikskola)
och jag undrar:--->
Rondell:
Om jag ska svänga vänster, ska jag då blinka vänster hela tiden och sen höger när jag svänger ut eller ska jag bara blinka häger när jag kör ut? Får man plus eller minus för det?
Hastighet:
Ska man köra eco driving och gasa upp fort, växla tex 1,3,5 och sen ligga på lågt varv med hög växel eller är det bättre att köra mjukt och ta tid på sig att komma upp i den rekommenderande hastigheten?
Vägarbete:
Hur vet man vad som är ”tillräckligt bra hastighet”? Väder, väglag och bilens kondition är jag med på men det säger ju inte hastigheten i km/h. Om det är 70 km/h och man kommer in i ett vägarbetande område, hur många km/h vet man att man ska hålla om inga vägmärkärke-tillägs-hastighets skyltar finns?
Järnväg:
jag vet att man måste kolla åt båda hållen men måste man växla ner och gasa över rälsen snabbt eller räcker det med att man har en ”tillräckligt snabb” hastighet och bara glider över?
Svänga:
Är ”blicken, pilen, filen” någonting man kuggar direkt på om man inte håller. Eller är det ok att jag blinkar och sen kollar backspeglarna och sen svänger?
sista frågan handlar om km/h:
Hur många km/h får jag överskrida och underskrida? om det snöar ute som det ska göra imorgon måste man ju troligtvis köra minst 10 km/h saktare för säkerhetsskäl men kommer de att gnälla på att man kör för sakta och är osäker?
Om någon hjälper mig att svara bara på en fråga blir jag glad! Skulle vara till jätte mycket hjälp!
keep in touch! Sebastius ;_)