Start > Körkortsforum > En fråga som kom på kunskapspr…

En fråga som kom på kunskapsprovet Hjälp!!

Gäst 2011-01-03 02:29 ! Citera #
Vet inte riktigt hur det såg ska göra så gott de går att förklara om någon har fått en liknande fråga så kan du ge mig svaret och kanske en liten förklaring. :) :)

miljö: det serut som ett villa område

korsning: Liknar en ´T´ korsning från min synvinkel

inblandade: jag och en cyklist cyklisten är höger om mig

Frågan lyder:´´ Vad ska du göra i denna situation´´

A) köra rakt fram du kör på den stora vägen

B) du har väjningspikt mot cyklisten för att det är en T korsning

C) kommer inte ihåg

D) kommer inte ihåg

snälla hjälp
Gäst 2011-01-03 02:55 ! Citera #
Avvakta med omkörning för att ge cyklisten vingelmån, eftersom det är olämpligt att köra om före en korsning.
Gäst 2011-01-03 05:08 ! Citera #
Oj sorry kanske var lite otydlig där men cyklisten kommer från höger vad gäller har jag väjningsplikt för cyklisten ?
Gäst 2011-01-04 02:35 ! Citera #
Ja, 95% säker, cyklar räknas ju också som fordon, och då bör ju högerregeln också gälla, såvida inget annat anges.
Gäst 2011-01-04 18:24 ! Citera #
PATRIK
ja, 95% säker, cyklar räknas ju också som fordon, och då bör ju högerregeln också gälla, såvida inget annat anges.

https://korkortonline.se/images/hogerregeln-2.png

A kommer från höger sett från B:s perspektiv, vilket innebär att B måste lämna företrädet åt A. Att A svänger ut på B:s väg, eller att B:s väg är större, har ingen betydelse.

Om vi säger att A är en cyklist hur gäller regeln då
moagranath 2011-01-07 10:22 ! Citera #
Hej! Vet inte exakt hur trafiksituationen såg ut, men bilar har generellt inte väjningsplikt mot cyklister utan tvärtom, annat än vid utfart från cirkulationsplats eller om du korsar en cykelöverfart i samband med sväng!
Gäst 2011-01-13 16:48 ! Citera #
Man måste släpa cyklisten också för att dem e i trafiken o det e också höger regel

Senaste foruminläggen

Rubrik
12
I går 22:40
6
I går 22:34
11
I går 17:36
8
I går 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest