Start > Körkortsforum > Automat vs. manuell

Automat vs. manuell

hausofhannah 2010-12-29 22:17 ! Citera #
Har tidigare bara kört automatväxlad (eller kört och kört, jag övningskörde automat tre gånger när jag var sexton om det gills) och vet att jag har lite problem med koordinationsförmågan. Nu börjar jag fundera på om jag kanske ska ta körkort, och vet inte riktigt vad jag ska välja... Vad tycker ni är för- och nackdelarna med att endast ta körkort för automatväxlad bil förutom det uppenbara (att man bara får köra automatväxlad alltså :):):))?
Tubbman 2010-12-30 08:27 ! Citera #
Det är ju defenetivt mer värt att ta för manuell, uppernbarligen eftersom du får köra båda, när du väl lärt dig växla och sånt ordentligt så är det inte mycket svårare än att köra automat, obekvämare är det visserligen, men inte speciellt svårare
Lisa M 2011-01-04 19:43 ! Citera #
Jag skulle definitivt ha valt att ta körkort för manuell. Därav får du ju behörighet att köra både en automatväxlad och en manuell bil. Det är ju kanske inte alltid man vill köpa en automatväxlad bil, så slå två flugor i en smäll och kör på ett körkort för manuell. Manuellt är faktiskt inte alls svårt att köra, som föregående person sade kan det vara lite obekvämare, men med mycket träning blir det lättare! :)

Lycka till!
gefa 2011-01-09 14:35 ! Citera #
Du skall heltenkelt välka manuell! Nu för tiden tillverkas manuella bilar med lättare växling för att helt enkelt kunna växla lättare. Det enda du beöver göra är att flytta spaken upp och nerr (inte i sidled) dör att växla. Detta kallas ”semi-automat”. Sen är det så att du bara har ett alternativ att köra om du väljer ”automatkörkort”, och det är att du endast får köra automat. Tänk om du hammnar i ett nödfall eller något speciellt, då kanske det är bättre att kunna köra allt ;). Manuellt är dessutom mer miljövänligt :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
12
I dag 22:40
6
I dag 22:34
11
I dag 17:36
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo