Start > Körkortsforum > Märkligt att få köra traktor m…

Märkligt att få köra traktor med moped-körkort.

Gäst 2010-12-28 00:54 ! Citera #
Hej,
Har tänkt på en sak ett tag. Tycker det är väldigt märkligt att ex. en kille i 15-årsåldern som tagit moped-körkort har rätt att få köra en stor klumpig traktor,
med 0 erfarenhet av den typen av fordon. Bör ju vara rentav farligt och olämpligt om en 15-åring sätter sig i traktorn och kör iväg.
Eller vad tycker ni? 8-)
Gäst 2010-12-30 14:09 ! Citera #
Hej Patrik !

Jag håller med dig absolut !
Men nu är det inte direkt så att en kille på 15 som tagit mopedkörkort får sätta sig i en traktor och bränna iväg.
Transportstyrelsen har infört ett så kallat AM-Kort som tydligen skall vara mycket svårare en Mopedbeviset.
AM-kort gäller för moped och traktor, men för att få köra traktor måste du vara fyllda 16år eller ha dispens ifrån länsstyrelsen.
När jag tog traktorkort så var det inte AM-kort utan traktorkort.
Då var man bara tvungen att göra ett teori prov som liknar provet för B-behörighet.

Dock är det väldigt dårligt att dom inte har någon typ av uppkörning eller manövreringsprov för traktor.
Men de flesta som har tillgång till traktor har tidigare erfarenhet (bor på gård eller uppväxt med maskiner)

Mvh Andreas
Gäst 2011-01-04 04:19 ! Citera #
Okej!
Nu har jag inte koll på när tex. nya regler för traktor införts och sådär,
men är det inte så att man får köra traktor om man tex. tog mopedkörkortet för över ett år sedan?
Gäst 2011-01-04 04:20 ! Citera #
// Patrik
Gäst 2015-04-22 20:40 ! Citera #
Man får köra traktor med AM-kort när du har fyllt 15 år.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov