Start > Körkortsforum > Tips till er utifrån mina egna…

Tips till er utifrån mina egna erfarenheter!

Gäst 2010-12-18 05:52 ! Citera #
Hej!
Jag har kört mycket privat, tagit många körlektioner, och kört upp flera gånger. Är mer teoretiskt lagd än praktiskt, men klarade tillslut senaste och sista uppkörningen 13/12-10 och tog då mitt efterlängtade körkort :)
Anser att jag genom allt detta har en stor samlad erfarenhet av vad som kan vänta en nybörjare, och är därför gärna en hjälpande hand, då jag kan dela med mig av tips till er som ska ta körkort/håller på att ta körkort, tex. vad ni bör tänka på, vad ni bör undvika etc.

Jag ger svaren - ni ställer frågorna, så bara att fråga på :)
Help 2010-12-19 01:52 ! Citera #
Hej

det är så här att jag har kört upp 2 gånger som privat och misslyckat båda gångerna. Jag kör nu med trafikskolan och ska snart köra upp igen, men jag undrar vad man mest ska vara uppmärksam på under uppkörningen? Vilka grejer får man absolut inte göra fel på?

körde du upp som privat?
Gäst 2010-12-19 11:59 ! Citera #
Help
Hej

det är så här att jag har kört upp 2 gånger som privat och misslyckat båda gångerna. Jag kör nu med trafikskolan och ska snart köra upp igen, men jag undrar vad man mest ska vara uppmärksam på under uppkörningen? Vilka grejer får man absolut inte göra fel på?

körde du upp som privat?


Fick du inte veta vad du gjorde för fel då? Bättra dig på dem punkterna bara.
Gäst 2010-12-20 01:55 ! Citera #
Specificera gärna vad du missade på, så kan jag säkert ge tips för att hjälpa dig så gott det går! Är det två mindre saker är det troligen ganska lätt att åtgärda.
Jag hade själv brister i avsökningen, men jag tror det sitter rätt mycket i huvudet, mängdträna en del hemma så lär du dig samtidigt mer att söka av trafiken i olika situationer.
Det är självklart inte kul att kugga uppkörning efter uppkörning, och klart man är besviken efteråt men samtidigt ska man tänka att världen inte går under om man inte klarar, för det kommer mer chanser och för mig kändes det verkligen att jag kom närmre och närmre efter varje gång i Farsta. Ett bra tips är att du kör mycket där du ska köra upp så du är bekant vid vägarna redan innan för då kan du memorera en hel del vilket minskar nervositeten. En smidig genväg kan man tycka, men samtidigt vill man alltid underlätta för sig själv så gott det går. Jag boka en uppkörning. Ingen visste om att jag skulle köra upp nyligen (13/12) Nervisiteten och pressen minskade för man slapp allas förväntningar utifrån, man visste att ingen skulle ringa och fråga hur det gick om man kuggade igen, då vill man gärna inte ha massa telefonsamtal och sms, kanske var det därför jag klara det tillslut, vem vet? :P Däremot ska man inte glömma att jag känner mig bekväm nu att sitta i en bil, vilket är känslan man vill ha såklart :)

Jag körde upp som privatist i Farsta, men har som sagt gått körskola osv, och det är givetvis en fördel då man verkligen lär sig hur man ska köra på bästa sätt, däremot ser jag ingen anledning att slänga iväg för mycket pengar på körskolan, utan det bästa är nog att köra mycket privat först och sedan checka av hur man ligger till på körskolan, så kan de hjälpa en med tips på vad man bör tänka på osv.

Man ska inte heller glömma att inspektörerna vid en uppkörning tittar på helheten i körningen. Visar man upprepande brister blir det oftast förödande. Men gör man ett mindre misstag och inte upprepar ett till av samma art kan man vara ganska säker på att man klarar det :)

Lycka till :)
slizor 2010-12-20 22:02 ! Citera #
Yoo Patrik igen :)
1: Räcker det att kolla speglar + döda vinkel osv när man backar runt hörn eller måste man även vända på hela kroppen för att kolla ut genom bakrutan?
2: Hur ska man växla när man kör på en påfart till motorväg/motortrafikled? Har hört att man inte behöver köra Eco då.
Gäst 2010-12-21 02:37 ! Citera #
slizor
Yoo Patrik igen :)
1: Räcker det att kolla speglar + döda vinkel osv när man backar runt hörn eller måste man även vända på hela kroppen för att kolla ut genom bakrutan?
2: Hur ska man växla när man kör på en påfart till motorväg/motortrafikled? Har hört att man inte behöver köra Eco då.


Hej slizor :)

1. Min starka rekommendation är att du vrider på hela kroppen och kollar genom bakrutan, detta för att slippa att ständigt göra 1,2,3 titten (mittspegeln, sidospeglarna och döda vinkeln) istället får du en helhetsöversikt genom att titta rakt ut genom bakrutan istället :)

2. Tror inte det finns något specifik regel för växelval, men kör med tex. 2an under mycket kort tid, kom upp i lite fart och växla över till 4an, läs av trafiken tidigt och blinka in, anpassa hastigheten, blinka in och byt fil. Därefter kan du växla upp till 5an. Beroende på hastigheter osv för påfarten kan du ju annars välja att köra med 3an, och hoppa över till 5an när du har tillräcklig fart, men tycker mitt första exempel känns bäst :) EcoDriving bör användas i högsta möjliga mån, även i denna situation. Man behöver visa några gånger att man behärskar olika sorters EcoDrivning såsom ex. dem vanligaste (överhoppning av växlar och motorbromsning) men detta känner du säkert till :)

Bara att fråga om det är nåt mer ;)
slizor 2010-12-21 18:13 ! Citera #
Okej :D
slizor 2010-12-30 13:46 ! Citera #
1: Om jag ska ut på en motorväg från en vanlig påfart, måste jag då blinka vänster även fast jag inte behöver byta fil?
2: Om jag svänger vänster till en väg där det är 2 körfält i samma riktning och jag ska ta det högra körfältet men då det är ca 5 bilar i det körfältet och jag ligger i vänstra och måste byta eftersom det vänstra ska man ligga i om man ska svänga vänster, hur gör jag? Det hände mig igår och jag saktade in utan att blinka och väntade att de skulle köra förbi men det ledde till att jag körde över spärrområdet (tror jag) men det var ju snö på vägen så det syntes inte. Blev lite långt men hoppas du förstår :)
slizor 2011-01-02 20:27 ! Citera #
...
Gäst 2011-01-03 03:15 ! Citera #
1. Nej, du behöver inte blinka vänster, såvida det inte är ett accelerationsfält :)

2. Antar att jag förstår vad du menar. Lite knivig situation om jag får säga det själv. Hände mig en liknande sak på uppkörningen, var tvungen att planera väldigt sent. Saknade in och väntade in bilarna
i det vänsta körfältet för att jag skulle svänga vänster. Blev då i princip stillastående i det mittersta körfältet, och hindrade då andra trafikanter. I ditt fall, likt mitt fall, är det bäst att svänga vänster, och sedan vända i en korsning eller dylikt längre fram, OM du inte kan byta körfält på ett säkert sätt, vilket verkar vara problemet i situationen du beskriver. I övrigt, är det snö på vägen verkar många lärare ha överseende med ifall man tex. råkar åka över en spärrlinje eller dylikt, men alltid en fördel att ha koll såklart :)

Hoppas detta duger som svar på dina frågor :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I går 19:20

Teoribok 2025

Körkortsboken
Finns som gratis PDF (367 sidor) och tryckt version (569 sidor)
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Testa ett teoriprov