Start > Körkortsforum > Behöver hjälp, 3 frågor

Behöver hjälp, 3 frågor

slizor 2010-12-16 18:08 ! Citera #
Hej hej :)

1: Jag ska köra upp i januari och har aldrig kört på sexans växel, ska man endast köra på 6an på motorväg?

2: När man backar runt hörn och sedan är klar och ska åka iväg igen, ska man ”blinka” ut då? Hur blinkar man om det är en väg in till vänster då trafikanter tror man ska åka in till vänster fast man ska rakt på?

3: Ang rondell körning, om det är en tvåfilig rondell och jag ska direkt efter rondellen köra in i vänster fil, hur ska man blinka? Vänster---> höger?
slizor 2010-12-16 19:15 ! Citera #
En till fråga: När man backar så ska man inte utgöra ett hinder, men om man backar runt hörn och det kommer en bil så tycker iaf jag att man utgör ett hinder, w00t???
Gäst 2010-12-17 21:29 ! Citera #
slizor
Hej hej :)

1: Jag ska köra upp i januari och har aldrig kört på sexans växel, ska man endast köra på 6an på motorväg?

2: När man backar runt hörn och sedan är klar och ska åka iväg igen, ska man ”blinka” ut då? Hur blinkar man om det är en väg in till vänster då trafikanter tror man ska åka in till vänster fast man ska rakt på?

3: Ang rondell körning, om det är en tvåfilig rondell och jag ska direkt efter rondellen köra in i vänster fil, hur ska man blinka? Vänster---> höger?

slizor, tog mitt körkort nyss 13/12, på Lucia ;) efter ett antal uppkörningar
har både gått körskola och är duktig teoretiskt, så ska försöka besvara dina frågor så tydligt som möjligt.

1. Givetvis finns det ingenting som säger att du bara ”måste” köra med sexans växel på motorväg, men växelvalet görs självklart efter hastighet och vad bilen klarar av. För många nya bilar som exempel körskolans- och uppkörningsbilarna är det rentav miljövänligt att köra på högsta växeln (oftast 5an) redan i dryga 50km/h. I allmänhet ska man köra på en så hög växel som möjligt. Åker du på en 70-90-110väg kan du givetvis ha sexans växel i, såvida du inte kommer strax under 60km/h för då rekommenderar jag att att du växlar ner till 5an istället. En tumregel man kan ha är att ha 3ans växel i 30km/h, 4ans i 40km/h, 5ans i 50km/h+. Det klarar nya bilar av utan problem och är en rekommendation ur miljösynpunkt.

2. Har man backat runt ett hörn startar man ju sedan från vägkant. Då ska man alltid blinka ut för att visa bakomvarande sina avsikter. I detta fallet spelar det ingen direkt roll att de bakomvarande kanske kan tro att du ska svänga vänster. Dem saktar in bakom dig och avvaktar, ser att du i detta fallet kanske fortsätter rakt fram, sedan flyter det på som vanligt. Det jag menar är att oavsett om du tänker svänga vänster eller blinka i avseende att blinka ut kommer dem nog visa dig hänsyn fastän det faktiskt är du som har väjningsplikt vid start från vägkant.

3. Mitt tips (med erfarenhet från körskolan) är att du innan rondellen självklart lägger dig i vänstra filen och blinkar vänster, du håller dig till vänstra filen i rondellen, ungefär tills du är parallellt med andra refugen, gör spegelkoll och byter sedan till den högra filen. Detta för att du då slipper byta till den högra filen efter att du åkt ut från rondellen, då du eventuellt kan hindra bakomvarande. Givetvis måste detta ske utan risk för fara, byt bara till den högra filen i rondellen om du ser att det är fritt, som i alla andra fall. Är det inte fritt ligger du självklart kvar i den vänstra filen i rondellen och byter sedan till den högra filen efter rondellen.

4. Du har helt rätt. Backning ska alltid ske utom hinder för andra trafikanter. I annat fall ska du omedelbart avbryta backningen och försöka igen när det är fritt. Vem var det som påstod något annat? :o

Hoppas mina svar duger :) bara att hojta till om det är något som är oklart, hjälper gärna till.

Lycka till med körkortet :)
slizor 2010-12-18 18:06 ! Citera #
Okej tack, men ang rondell körningen, om man ska lägga sig i vänstra filen DIREKT efter rondellen, hur ska man blinka då? För när jag var ute o övningskörde så sa farsan att det var onödigt att först blinka höger sen efter några meter blinka vänster och byta fil, han mena att man skulle byta fil ”direkt”.
Gäst 2010-12-18 20:25 ! Citera #
slizor
Okej tack, men ang rondell körningen, om man ska lägga sig i vänstra filen DIREKT efter rondellen, hur ska man blinka då? För när jag var ute o övningskörde så sa farsan att det var onödigt att först blinka höger sen efter några meter blinka vänster och byta fil, han mena att man skulle byta fil ”direkt”.

Då blinkar du självklart vänster innan rondellen, och ligger kvar i vänstra filen hela tiden, och blinkar sedan ut med höger blinkers, så ligger du kvar i vänstra filen efter rondellen, såvida du ska till ett färdmål som du ska ligga i vänstra filen för, tex. ifall du ska svänga vänster igen i nästa rondell eller allmänt svänga vänster i nästa korsning. Däremot bör du alltid ha i bakhuvudet att i annat fall alltid välja högerfilen, särskillt på en uppkörning! :)
slizor 2010-12-18 20:52 ! Citera #
Okej tack du :)
Gäst 2010-12-18 21:16 ! Citera #
slizor
okej tack du :)

så lite så 8-)
:) 2010-12-22 19:32 ! Citera #
Är det någon här som har beställt de 1000+ frågorna för 190kr? Isf är dom till stor hjälp?
Gäst 2010-12-23 01:39 ! Citera #
Är det någon här som har beställt de 1000+ frågorna för 190kr? Isf är dom till stor hjälp?

Jag tycker absolut dem är till hjälp eftersom dem påminner väldigt mycket om de frågor som kommer upp på det riktiga provet. Det är ju rentav frågor från tidigare prov. De flesta frågor är lätta, precis som på det riktiga provet. Man får en ökad förståelse helt enkelt, så tycker absolut att det är värt att slå till för er som funderar på att köpa ett konto :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
12
I dag 22:40
6
I dag 22:34
11
I dag 17:36
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov