Start > Körkortsforum > Mental inställning

Mental inställning

Freja 2010-12-15 07:00 ! Citera #
Hej alla som snart ska köra upp, vi är bara så bra:) Vi kommer att klara det!

Inspektören från VV är en vanlig människa som har detta som sitt jobb bara, han eller hon kan inte göra oss nervösa, det är vi som har kontroll över situationen. Låt oss visa inspektören hur bra vi kör, och t o m imponera lite!

Att oroa sig för framtiden tar bara en massa kraft i onödan från vårt ’nu’, det är helt meningslöst med, oro skapar inget positivt. Det är bättre att vi använder tiden till att tänka igenom vad som är bra att tänka på vid uppkörningen, och försöka att memorera det.

Vi har en massa kunskap, vi har vilja, vi är motiverade till att lyckas. Vi har fått, eller får snart en tid för att avsluta vår körutbildning. Kan det bli bättre? Jag tror på mig själv, gör det ni med, det är steg ett till framgång, inte bara när det gäller körkort!

En som sätter nytt rekord i höjd eller springer 100 meter på ny rekordtid, har inte inställningen ’Det kommer inte att gå bra’, de tänker ’Nu ska jag lyckas’:)

Lycka till alla!!!!
Gäst 2010-12-15 08:57 ! Citera #
Tack! :)
Mycket bra skrivet.
pinkella 2010-12-15 19:14 ! Citera #
Fantastiskt skrivet! Det här hjälpte verkligen! Tack Freja! Heja dig och mig och alla andra!
Freja 2010-12-15 21:05 ! Citera #
Japp, vi vet ju att vi ska hålla avstånd, lätt, inte missar vi det inte, speciellt inte nu när det är halt.
Vi vet att vi ska ligga på rätt sida om mittlinjen i korsningar, annars får ju inte andra bilar plats där.
Vi vill inte bli påkörda bakifrån, så varför ta risker i en farlig vänstersväng, bättre att avstå tycker jag.
Det är rätt bra att veta hur fort vi får köra, så varför inte kolla in skyltar om det.
Oj, där framme kommer en korsning, vad gäller där? Högerregel, eller har andra väjningsplikt mot oss, bäst att ta reda på det i god tid. Vad för väg kör vi på? Huvudled? Om inte, finns det någon skylt ’Anslutande väg har väjningsplikt’, inte det heller, då borde högerregeln gälla.
Vid svängar, finns där något övergångsställe eller cykelbana? I så fall bör vi nog släppa fram dem så blir de glada:)
Självklart blinkar vi ut ur en rondell, och tar det lugnt in i den, tvåan kanske?
När vi byter körfält (omkörning eller annan ej oväsentlig sidoförflyttning),checka döda vinkeln.
Vid infart på ny väg: Är den enkel eller dubbelriktad?
Självklart kommer vi in i höger körfält direkt efter vänstersväng.
Håll koll på trafiken bakom bilen, ligger någon väldigt nära, kör av åt sidan och släpp fram den.
Lyssna på instruktioner och fokusera körningen på dem.
Accelerationsfält: Kolla tidigt trafiken på motorvägen och bedöm: Är det bara att blinka vänster och gasa på, kommer jag ut då? Eller måste jag ta det lite lugnt och avvakta?
Antag att annan trafik inte respekterar den väjningsplikt de har i korsningar, hinner vi stanna i en sådan situation?
Observera den blåvita övergångsskylten, ta det extra lugnt där, kolla efter fotgängare. Kör inte om!!!
Dumt att missa stoppskyltar, bäst att stanna då...
Kolla nooooga vid överfart av plankorsning, växla ner före passagen.
Låt inte motorn gå på tomgång > 1 minut.
Motorbromsa.

Det mesta löser sig om man har bra koll långt framför bilen och kan planera körningen i tid.

Enkelt, allt detta kan vi ju, låt oss visa det bara!

Nu kör vi.,..:)
Gäst 2010-12-19 13:41 ! Citera #
OOOOO....MYYYYY.....GOD! Jag KLARADE uppkörningen...Tack Freja för din fina inställning som smittade av sig! Hade hela tiden detta i bakhuvudet! Tack för att du peppade upp oss!
Freja 2010-12-20 05:09 ! Citera #
Bra jobbat!! Jätteskoj:)

Senaste foruminläggen

Rubrik
12
I dag 22:40
6
I dag 22:34
11
I dag 17:36
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest