Start > Körkortsforum > Uppkörning i vinterväglag

Uppkörning i vinterväglag

Mariaa 2010-12-07 11:41 ! Citera #
Vad tror ni?
Är det lättare att ta körkortet nu när det är vinterväglag? Det kollar väl inte på fickparkering osv?

Vad ska man tänka på nu inför uppkörning i vinterväglag?
Gäst 2010-12-07 13:02 ! Citera #
Det du ska tänka på är att anpassa hastigheten efter väglaget i första hand. Bara för att det står 50 på en 50-väg så måste du inte köra 50, och speciellt inte nu under vintern.

Avståndet mellan dig och bilen framför dig är extremt viktigt. Nu under vintertid måste du hålla ett mycket längre avstånd från bilen framför dig.

Annars är det bara att köra på. Kolla i speglarna OFTA, planera din körning och missa för guds skull inte viktiga skyltar.
Freja 2010-12-08 19:30 ! Citera #
Håller med, uppsikt på skyltar, föreställ er att ni kommer till en korsning och inte vet om ni kör på huvudled eller inte, det är rätt centralt, även om man inte vet vilken hastighet som gäller...Håll koll på skyltar och planera körningen i tid.
Gäst 2010-12-10 12:04 ! Citera #
Varken lättare eller svårare tror jag. Varför skulle man slippa fickparkering bara pga väglaget?
Lisa M 2011-01-04 13:26 ! Citera #
Jag kommer också köra upp nu när det råder vinterväglag. Det känns en aning lättare eftersom man får köra lite långsammare då man måste anpassa sin hastighet efter det väglag som råder, men det kan ju samtidigt bli svårare för att få sladd på bilen under uppkörning lär ju leda till att man blir kuggad. Stämmer det jag har hört?
Sebastian 2011-01-06 12:51 ! Citera #
Det beror nog lite på hur mycket snö det har fallit. I Malmö och Lund har det snöat så mycket under den senaste månaden att många vägskyltar är helt täckta av snö. Snötäckta vägar gör det också mycket svårt att se vilken placering man ska ha i ett körfällt, tex. om du ligger i det högra körfältet kan det vara så att du endast får svänga till höger och ej kan köra rakt fram. Jag skulle nog föredra att köra upp under sommaren.

Kan det vara så att de kanske inte är så hårda under vintern?
gefa 2011-01-09 16:34 ! Citera #
Det är lättare! eftersom du kan hålla låg fart och lägre växel utan att bli bestraffad. Uppförsbacke: VÄXLA NER så du inte fastnar, öka farten pytte lite så du får en push uppåt ;)
Wench85 2011-01-13 19:37 ! Citera #
Jag ska också köra upp nu i vinter (om det inte hinner bli vår...)

Jag är lite orolig över det här med att anpassa hastigheten. När jag har övningskört får jag alltid kritik för att jag kör för långsamt. Men jag tycker att det känns dumt att köra snabbare när det är så halt och snöigt. Hur bedömer förarprövaren? Hur långsamt är FÖR långsamt, och hur snabbt är FÖR snabbt?
Gäst 2011-01-20 03:00 ! Citera #
Hej!
Skulle vilja svara både Ja och Nej på den här frågan.
Nackdelarna är ju tex. såklart att du måste köra med större säkerhetsmarginaler och vägen är mer begränsad vilket ger dig mindre utrymme att transporteras på.
De främsta fördelarna enligt min mening är både att det är mer ok att köra långsammare pga. väglaget vilket underlättar för din planering och avsökning, dessutom har de flesta lärare överseende med tex. om du överskrider en heldragen linje eller att du kanske råkar åka in i en bussfil etc. då vägmarkeringarna inte syns så bra eller inte alls då det är snö på körbanan :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov