Tänk er att ni får isbildning på backspegeln och inte ser något i den, på en huvudled, okey att stanna där och fixa detta? Normalt sett räknas detta som parkering (ej lastning, eller personer av/på).
Punktering på huvudled, får däcket bytas där, eller måste man snabbt fixa bärgare? (Rep på huvudled okey har jag inte sett något om).
Justera stolen vid en busshållplats där man får stanna för att ta upp folk?
Köra med en trasig halvljuslampa på natten en bit för att komma bort från en farlig väg, eller stanna och ringa efter bärgare? (Bilen har inga dimljus). Eller får man köra med en lykta till närmaste verkstad med varningsblinkers på?
Jag skulle svänga av på en mindre väg och leta efter en lämplig plats att stanna till på snarast möjligt.
Isbildningen förhindrar inte dig från att kunna köra bilen, till skillnad från en punktering, och därför bör du svänga av huvudleden för att justera problemet. På det sättet samspelar reglerna med förnuftet!
Man får bara se till att vara försiktig när man svänger av då sikten bakåt är dålig.
Ett allmänt svar jag skulle ha till alla dina frågor är att så länge du har möjlighet att inte bryta mot reglerna, dvs om det inte är en nödsituation, så ska du försöka följa dem. Att justera bilstolen kan du göra på en parkering eller något annat ställe, att göra det på en busshållplats där det inte är tillåtet känns föga onödigt.