Start > Körkortsforum > Hur håller man växeln?

Hur håller man växeln?

Gäst 2010-12-10 14:20 ! Citera #
gäst
Konstig fråga, men vad jag hört så är vi tjejer lite oförsiktiga när vi växlar och håller för hårt. Har hört att det räcker att vara försiktig och bara röra lätt vid växeln.

Ja, på vissa bilar kan man bara ”putta” upp/ner växeln med handflatan. T.ex. från 1-2 eller 3-4.
Gäst 2010-12-11 16:05 ! Citera #
WaltX

Ja, på vissa bilar kan man bara ”putta” upp/ner växeln med handflatan. T.ex. från 1-2 eller 3-4.

Haha WaltX, spelnördar övningskör dem också :lol:.
Ska köra med handflatan då, tänke också om man skulle hålla på olika sätt om man växlade till olika. Men då kör jag med handflatan alltid på samma ställe och sätt.
jennie 2010-12-15 17:48 ! Citera #
Man håller väl på det sätt som känns bäst! (:
Gäst 2010-12-18 04:53 ! Citera #
Verkar finnas många lustigkurrar här som vill skoja till det. Fruktansvärt kul. Ne...

Min körlärare tyckte att man bör hålla hela handflatan på växelspakens vänstra del om man ska växla till 1an eller 2an eftersom det kan vara lättare att känna att man får in rätt växel eftersom spaken då ”tar stopp vid väggen”, men tycker själv det absolut inte har någon avgörande betydelse, utan bättre att hålla den på det sätt som känns och funkar bäst för en själv.
Frida S 2011-01-04 09:39 ! Citera #
Jag höll alltid den med hela handen innan, men min körlärare på trafikskolan sa att det var smidigare om man istället ”föser” in växlarna, alltså:
Använda t.ex. höger sida av handen för att putta i växlarna 1, 2 som ligger åt vänster, och använda nedre delen av handflatan för att få i 3an.
Nu tänker jag på en växellåda som ser ut såhär.
1 3 5
2 4 R

Den tekniken fungerar iallafall finfint!
Lindgren 2011-01-16 15:26 ! Citera #
Det är bara att ta ett stadigt grepp med handen :S

Senaste foruminläggen

Rubrik
12
I dag 22:40
6
I dag 22:34
11
I dag 17:36
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov