Start > Körkortsforum > U-sväng

U-sväng

Freja 2010-12-03 09:46 ! Citera #
Ska man förutsätta att U-sväng alltid är tillåten ifall trafiksituationen så tillåter (ingen trafik som störs, gott om plats för att utföra svängen på) och man inte har passerat någon skylt ’U-sväng förbjuden’ som fortfarande gäller (jag har inte nått fram till nästa korsning, där sådan upphör att gälla). Inte heller heldragen mittlinje som vi inte får korsa.

Okey mitt i en korsning? På huvudled? På motortrafikkled? Eller kan det vara så att hastigheten på vägen styr, förbud om 90-väg t ex...
T o m om skylt ’Vänstersväng förbjuden’ finns kan man utföra en U-sväng om jag inte har fel...

Men, i en korsning, är det inte bättre att köra rakt fram, backa runt hörnet, och sedan göra en vänstersväng? U-sväng i en korsning måste väl vara fel...

En relaterad fråga är: Om inte utrymmet räcker till för att utföra en U-sväng, kan vi då då ändå försöka så gott det går, och sedan backa, räta upp, och på det sätter lyckas? (sax-vändning???)

Klara regler kring detta skulle uppskattas.
Terrarie 2010-12-03 22:15 ! Citera #
Om inga förbud finns så är det väl grönt för att svänga, förutsatt att det inte är olämpligt (efter kurva, backkrön, tät trafik osv.)

På motorväg och motortrafikled är det med största sannolikhet förbjudet. På motorvägen är det inte möjligt förutom i ”mellanrummen i mitträcket” som endast får användas av utryckningsfordon.

Senaste foruminläggen

Rubrik
11
I dag 17:36
5
I dag 14:05
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest