Start > Körkortsforum > Cykelöverfart kontra cykelbana

Cykelöverfart kontra cykelbana

JohSme 2010-11-24 17:02 ! Citera #
Hej! Blir inte riktigt klok på hur man vet om det som korsar vägen är en cykelöverfart eller en cykelbana, för visst är det så att om det är en cykelbana så ska jag lämna företräde åt cyklister men då det är en cykelöverfart så är det cyklisterna som ska lämna företräda? Hur vet jag när det är vad? Tack!

PS. Slänger in en till fråga, när får jag egentligen göra en U-sväng på vägen? Alltså på vilka vägar får jag göra detta?

//JohSme
Kaptenper 2010-11-25 08:30 ! Citera #
Citat ur en bra bok ”Cyklister och mopedister ska lämnas företräde av andra fordonsförare som ska korsa cykelbanor” .

Din andra fråga är jag osäker på, dock tror jag att du får göra en U-sväng så länge det är inte heldragen linje eller
olämplig pga olycksrisk. :?
Gäst 2010-11-25 18:38 ! Citera #
Du kan göra u sväng när det finns pobudsmärke men apsolut inte i korsningar har jag stavat rätt men i alla fall hoppas att du förstår detta :o
Freja 2010-12-02 11:25 ! Citera #
Är inte en cykelöverfart markerad med målade linjer i vägen, två rader med korta streck/fyrkanter? Medan en cykelbana har ett påbudsmärke?

Senaste foruminläggen

Rubrik
11
I dag 17:36
5
I dag 14:05
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest