Start > Körkortsforum > Bevakade övergångställen och g…

Bevakade övergångställen och gående!

Kaptenper 2010-11-24 10:18 ! Citera #
Om jag kommer till ett bevakat övergångsställe med grönt ljus, men en gångtrafikant kommer och ska
korsa övergångstället. Har jag då plikt att stanna för denne gående? (enligt reglerna alltså, klart man stannar. vill ju inte köra på någon) .

Tack på förhand

/Kapten
Gäst 2010-11-24 10:59 ! Citera #
Egentligen inte, för då går ju dom mot rött. Men det är ju klart att man stannar ändå, precis som du säger. Hellre det än att köra över någon.
Kaptenper 2010-11-25 08:19 ! Citera #
Okej, hehe, tack ska du ha !

8-)
Poisend 2010-11-25 19:08 ! Citera #
Ja precis som sagt innan, du skall inte behöva stanna eftersom de går mot rött och du har grönt. Men även jag stannar för man vill inte att olyckan skall vara framme. Tyvärr är man mycket slarvig som gångtrafikant vid övergångsställen och tar alla chanser man får att korsa vägen :/

Nackdelen är ju att vi som bilister kan missa någon pga att något kan vara i vägen för vår sikt :( Men man ser i de flesta fall och många hoppas jag har vett nog till att lyda trafikljusen ibland :)
Men man skall vara vaksam och snäll precis som du skriver tycker jag för det är jag :D
Kaptenper 2010-11-28 04:45 ! Citera #
Hehe, jadå det är bra det!
När jag är ute och övningskör så tycker jag att obevakade övergångställen är super obehagliga, eftersom man vet
själv hur man betett sig innan man började köra bil :) :D
Gäst 2010-12-02 10:21 ! Citera #
Notera att vi inte har väjningsplikt mot cyklister som tar sig över ett övergångsställe, endast väjningsplikt mot gående, inte heller väjningsplikt mot cyklister vid en cykelöverfart, däremot om vi i samband med sväng korsar en cykelöverfart. Obs även att det är helt förbjudet att köra om vid obevakat övergångsställe, men okey att göra det om det är bevakat.

Senaste foruminläggen

Rubrik
11
I dag 17:36
5
I dag 14:05
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest