Start > Körkortsforum > Bryta mot trafikreglerna för a…

Bryta mot trafikreglerna för att underlätta utryckning?

Karlsson 2009-02-17 11:53 ! Citera #
Får jag bryta mot trafikreglerna om det sker till förmån för att ett utryckningsfordon kommer fram snabbare?
Gäst 2009-02-17 13:10 ! Citera #
Det beror på om du bryter trafikreglerna på ett sånt sätt så att du inte utgör någon fara så tror jag att det är ok. :)
Gäst 2009-02-17 20:40 ! Citera #
Karlsson
Får jag bryta mot trafikreglerna om det sker till förmån för att ett utryckningsfordon kommer fram snabbare?


Tror knappast att du skulle åtalas för något brott om du bara velat underlätta.
Gäst 2009-03-06 19:31 ! Citera #
Farsan körde på en landsväg och såg plötsligt blåljus bakom sig, han började köra 110 km i timmen och svängde in på första bästa sidoväg så utryckningsbilen kunde köra förbi. Men nej då, den stannade. Det var polisen, som var redan från början ute efter att stanna farsan, men det märkte han inte eftersom dom där
blå-röda stoppljusen inte fungerade men det visste inte polisen. De ville testa honom på alkohol eftersom det var en stor fest i närheten. Han förklarade varför han körde så fort, och polisen lät honom gå. Så för att svara på din fråga, ja, jag antar att man får bryta mot trafikregler så att utryckningsfordon kommer fram snabbare MEN bara om man inte utsätter sig själv eller andra för fara.
Gäst 2009-11-08 15:36 ! Citera #
Säkerheten går före allt. det är klart att du ska släppa fram och underlätta för utryckningsfordon,kanske genom att bryta mot trafikregler, men bara om du kan göra det utan att utsätta dig själv eller någon annan för onödig fara.
Björn He 2023-10-20 20:55 ! Citera #
När jag hade rött ljus vid en gatukorsning samtidigt som en rad av brandbilar på utryckning närmade sig bakifrån så körde jag mot rött ljus för att kunna lämna fri väg för brandbilarna, för jag var tvungen att köra ut på korsningen för att få tillräckligt utrymme att styra åt sidan för brandbilarna. I en sån trafiksituation är det såvitt jag vet inte förbjudet att passera vid rött ljus, jag hade lika gärna kunnat köra mot rött ljus annars om det kunnat ske utan fara eller hinder för fordon med grönt; den där korsningen har inga pilsignaler som visar grönt för högersvängande fordon då endast korsande trafik från höger har grönt förbi korsningen trots att det i en sån situation borde vara grönt ljus för fordon som svänger höger.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor