Start > Körkortsforum > Ska man alltid blinka när man …

Ska man alltid blinka när man kör ut från en rondell?

Anna-Karin 2010-11-21 10:52 ! Citera #
Jag är lite kluven angående om man ska blinka när man kör ut från en rondell eller inte?
har hört att om man svänger från en rondell dvs, man svänger vänster eller höger så
ska man alltid blinka? men om man kör rakt igenom rondellen så behöver man inte blinka?
Har jag rätt eller ska man alltid blinka ? ;)
GHUDI 2010-11-21 11:08 ! Citera #
Jag hade samma fråga då sa min trafik lärare att du måst blinka även du kör rakt fram från rondellen.
Anna-Karin 2010-11-21 11:12 ! Citera #
Okej tack för hjälpen!

Om jag får köra i en rondell under min uppkörning så blinkar jag nog ut oavsett om jag ska köra rakt fram eller åt höger/vänster för att vara på den säkra sidan 8-)
Gäst 2010-11-21 15:30 ! Citera #
Man får alltid slå på högerblinkern
tito 2010-11-21 15:34 ! Citera #
Om du inte blinkar åt höger när du kör rakt fram då vet inte mötande bilister vart du ska åka.
Gäst 2010-11-21 15:47 ! Citera #
Det som är viktig med högerblinkern är att du vissar till dem som kör in i rondellen samt de som är bakom också vad du vill göra, en erfarena förare kan läsa lätt dina tankar med blinker.
Gäst 2010-11-21 16:08 ! Citera #
Hej!

Jag skulle vilja gärna veta eller ha lite mer förklaring om vilka är moped klass 1 och moped klass 2.
Tack för hjälpen.
Abbe
Annis 2010-11-21 16:22 ! Citera #
Abbe
Hej!

Jag skulle vilja gärna veta eller ha lite mer förklaring om vilka är moped klass 1 och moped klass 2.
Tack för hjälpen.
Abbe


Klass 1 är EU-moped och får åka i högst 45 km/h
- du måste även ha ett förarbevis för att få köra en sådan moped.

Klass 2 får åka i högst 25 km/h. Dock finns det klass 2 mopeder som
får åka i 30 km/h då de tillverkades innan regeln om 25 km/h kom :)
Anna-Karin 2010-11-21 18:51 ! Citera #
Abbe
Det som är viktig med högerblinkern är att du vissar till dem som kör in i rondellen samt de som är bakom också vad du vill göra, en erfarena förare kan läsa lätt dina tankar med blinker.





Tack för hjälpen :) nu vet jag

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov