Start > Körkortsforum > ”Körkortskortet”

”Körkortskortet”

Annis 2010-11-18 15:18 ! Citera #
Hej!
När jag började övningsköra gjorde jag ett syntest, optikern sa då att jag inte behövde glasögon.
Efter någon månad kände jag själv att jag inte såg alla skyltar och gick till en annan optiker och
då behövde jag visst glasögon. Men, det står fortfarande i mina papper att jag inte behöver ha
glasögon när jag kör bil. Så till frågan:

Ska jag ha på mig glasögon på körkortet? Eftersom jag alltid använder dem nu, eller ska jag
”lyssna” på mina papper? Löjlig fråga kanske, men blev osäker när jag kollade igenom mina papper..
Gäst 2010-11-18 16:15 ! Citera #
Finns väl ingen regel som säger att du MÅSTE köra med glasögon under resten av ditt liv för att du har på dig dina glasögon på kortet och tvärtom? Gör det du känner för. Med eller utan.
carinas 2010-11-27 12:34 ! Citera #
Om du blir stoppad med glasögon kanske det blir ifrågasatt varför inget står på tillstånd el framtida körkort.
Kanske bäst du kollar upp det ordentligt så du inte behöver få pinsam situation där man kanske tror du luras.
Tubbman 2010-12-10 13:25 ! Citera #
Spelar ju inte mycket roll om du har på dig de på fotot eller inte, men om du känner att du behöver de är dett klart du ska ha på dig de när du kör
Gäst 2010-12-26 04:40 ! Citera #
Kör du upp och klarar uppkörningen med glasögon måste du ju alltid ha det när du kör bil, oavsett om du ej behöver enligt det första syntestet.
Själv har jag kört utan glasögon hela tiden, och har inte heller sett skyltar så bra förrän man kommer ganska nära, så för planeringen är det en stor
fördel att man ser bra, men klart man kan klara körkortet iallafall :D
hausofhannah 2010-12-29 22:24 ! Citera #
Jag tror att för din egen och andras skull så borde du ha glasögon på dig. Det höjer ju allas säkerhet om man ser var man kör. ;)

Annars, om det är glasögonen i sig som förbryllar dig: Skaffa linser, då behöver du inte tänka på det. :D
Annis 2011-01-04 18:08 ! Citera #
Var ett tag sedan jag var inne på den här sidan ;)

När jag skulle göra teoriprovet tog jag kort innan, då stod det ”om du har glasögon, var vänlig
ta av dem för de speglar sig på bilden”. Så jag tog av mig dem. På mitt körkort har jag alltså
inga glasögon på mig, men använder dem ändå när jag kör :)
srydstedt 2011-03-23 11:21 ! Citera #
Ser att det är några månader sedan ni diskuterade detta. Jag hoppas ändå att ni ska kunna hjälpa mig då jag behöver hjälp med ett liknande problem. Jag klarade uppkörningen igår och funderar nu på bilden till körkortet. Jag har för det mesta glasögon men varvar ibland med linser. Jag har alltså alltid någon form av synhjälp i min vardag. Det jag undrar är om jag på något sätt kan ”åka dit” om jag skulle ha glasögon på mitt körkort men sedan köra bil med linser? Eftersom man inte ”ser” att folk har linser menar jag.. Hoppas ni förstår min fråga! :)
Gäst 2011-03-24 18:03 ! Citera #
Det som jag själv vet är att när man ansöker om körkortbevis så filer man i blanketer om man har eller inte glasögon eller vilken annan hjälpmedel så det är ingen problem men självklart att man skall ha glasögon när man kör vem är dum att köra utan att se var man kör
Gäst 2018-01-21 14:16 ! Citera #
Eftersom synen ofta blir sämre med åren så spelar det ingen roll om det står att man inte behöver glasögon. Och om det står att man måste ha glasögon så kan man ändå ha linser. Och om man har linser så kan man ofta se kanten om man tittar noggrant. Många som använder glasögon som vuxna har ju trots allt inte haft de sedan de tog körkortet. Dessutom får man inte ha på sig glasögonen på fotot då det kan spegla sig i dem. Men sen är det ju ens eget ansvar att ha på sig glasögon eller linser om man behöver det, oavsett om det är ett krav eller inte på ens körkort.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest