Start > Körkortsforum > Har uppkörningen snart

Har uppkörningen snart

Annis 2010-11-17 12:48 ! Citera #
Någon som har haft uppkörning i Köping?

Någon som har lite tips på vad man ska tänka på?

:)
Pra 2010-11-17 17:54 ! Citera #
Hej Annis! Har själv uppkörning nästa vecka på onsdag. Tror att om du bara e lugn o inte blir för nervös så ska det nog gå bra. Kom ihåg allt du lärt dig o så. Man kör oftast bättre än man tror men klart man blir lite rostig när man vet att nu e det på riktigt. Det bästa du kan hoppas på e att du får en relativt cool person o köra upp med. Jag vet att vissa av mina vänner som har körkort nu har fått köra upp med de PETIGASTE personerna som finns.

Sen va trevlig o så hela tiden i visa att du kan köra men gör det inte svårt för dig själv.
Gäst 2010-11-17 22:03 ! Citera #
Tja!
Jag ska också köra uppsnart och är otroligt nervös. Jag börjar tvivla på att jag kommer klara mig, och jag är orolig för jag har gjort inre och yttre kontroll av bilen, men jag har inte öppnat motrohuvudet och kollat där inne, och är det något som man kommer bli testad på?
Sen det mesta är väl verkstan som ska fixa?
Asså jag är inte så insatt i bilar, för om jag lyckas ta körkortet så är jag den första i min familj som har körkort, mina föräldrar har inget så det är lite svårt att ta hjälp från dem.
Tack på förhand ;)
Pra 2010-11-17 22:52 ! Citera #
92mj
Tja!
Jag ska också köra uppsnart och är otroligt nervös. Jag börjar tvivla på att jag kommer klara mig, och jag är orolig för jag har gjort inre och yttre kontroll av bilen, men jag har inte öppnat motrohuvudet och kollat där inne, och är det något som man kommer bli testad på?
Sen det mesta är väl verkstan som ska fixa?
Asså jag är inte så insatt i bilar, för om jag lyckas ta körkortet så är jag den första i min familj som har körkort, mina föräldrar har inget så det är lite svårt att ta hjälp från dem.
Tack på förhand ;)

Japp de kan be dig öppna huvet o be dig peka ut vart vissa saker sitter. jag fick inte göra det men det har hänt andra som jag känner. Så tills du har körkortet så borde du bli insatt i bilar haha :P
Sen kan jag lova dig att det du får göra där gör INGEN i verkligheten. Man går inte ut varje morgon innan man kör och kollar om du har olja eller så man kollar nån gång då o då med jämna mellanrum men inte varje dag.

Och en grej du gör fel på redan nu är att du tvivlar på dig själv och har redan satt dig in på att du inte kommer klara av o ta körkortet. Med den inställningen får du aldrig körkortet för du bryter ner dig själv mentalt. Tänk tvärtom istället! Vilken inställning du har påverkar dig mycket mer än du tror, inte bara när det gäller körkort utan detta gäller ALLT du gör
Annis 2010-11-18 13:55 ! Citera #
92mj
Tja!
Jag ska också köra uppsnart och är otroligt nervös. Jag börjar tvivla på att jag kommer klara mig, och jag är orolig för jag har gjort inre och yttre kontroll av bilen, men jag har inte öppnat motrohuvudet och kollat där inne, och är det något som man kommer bli testad på? Sen det mesta är väl verkstan som ska fixa? Asså jag är inte så insatt i bilar, för om jag lyckas ta körkortet så är jag den första i min familj som har körkort, mina föräldrar har inget så det är lite svårt att ta hjälp från dem.
Tack på förhand
;)

Skönt att jag inte är ensam! ;) Jag har gjort alla kontroller, det är inte speciellt svårt! Det brukar finnas små bilder som du kan ta hjälp av, men det som kommer om du får under huven är; bromsvätskebehållaren (sitter vid bromsarna ungefär), batteriet, motorolja + påfyllning, kylarvätska, spolarvätska och generator + rem. Om du bara andas och överblickat motorn kommer det mesta att kännas naturligt. Dock måste din körskola gå igenom detta med dig eftersom det kan komma på uppkörningen :) Det mesta lagar verkstaden, men du själv kan fylla på spolarvätska :)
Annis 2010-11-18 13:59 ! Citera #
Pra
Hej Annis! Har själv uppkörning nästa vecka på onsdag. Tror att om du bara e lugn o inte blir för nervös så ska det nog gå bra. Kom ihåg allt du lärt dig o så. Man kör oftast bättre än man tror men klart man blir lite rostig när man vet att nu e det på riktigt. Det bästa du kan hoppas på e att du får en relativt cool person o köra upp med. Jag vet att vissa av mina vänner som har körkort nu har fått köra upp med de PETIGASTE personerna som finns.

Sen va trevlig o så hela tiden i visa att du kan köra men gör det inte svårt för dig själv
.

Hej! :D
Lycka till på uppkörningen! :) Jo, har läst runt lite här på sidan och blivit lite skrämd av vilka folk har fått köra upp med. Håller tummarna för att jag får någon som går att prata med och gör sitt jobb utan att vara petig! :) Jag har uppkörningen om tolv dagar, känner redan hur fjärilarna i magen inte kan hålla sig lugna! Hade iaf halkan idag och det gick bra, tror jag..

Det är nämligen ett problem, min körskolelärare sade till mig att man får brev efter fjorton dagar om man har blivit kuggad, men jag har uppkörningen om tolv dagar - hur går det ihop? För om jag kuggar på halkan får jag ju inte göra uppkörningen? Helt galet. Tänkte om du hade haft halkan, sa de samma sak till dig?
Pra 2010-11-18 18:56 ! Citera #
Annis
Det är nämligen ett problem, min körskolelärare sade till mig att man får brev efter fjorton dagar om man har blivit kuggad

Kugga på halkan e i princip omöjligt såvid du inte försökte köra på nån där med mening eller utsatt dig själv eller andra för fara, nåt i den stilen ungefär (då kanske man inte ska ha körkort trots allt) När jag gjorde halkan så sa gubben som hade hand om hela gruppen ”Ni alla är godkända” o då va det hela ”klassen” dvs alla som skulle göra halkan den dagen tror vi va runt 20 pers. Men om du beställt tid till uppkörning o sånt o de skickat hem papper till dig för det gör de ALLTID du får hem tiderna plus sån betalnings papper som du ska betala in med. Om du kollar bland de papperna så ska de stå ungefär

Körkortstillstånd giltig till och med....
Komplett riskutbildning finns till och med...

Så med andra ord så måste du ha blivit godkänd på halkan annars hade vägverket inte låtit dig köra upp från hela början
Annis 2010-11-18 20:33 ! Citera #
Okej, men jag fick hem papprerna (inbetalningskorten) innan jag gjorde halkan (gjorde den idag). Så jag vet inte om det står något i de papprerna, måste hem och kolla det imorgon.. Fast, eftersom jag fick inbetalningskorten måste de ha vetat att jag hade halkan idag? Eller något liknande iaf. Annars borde jag inte ha fått boka teorin/uppkörningen :o
Pra 2010-11-18 21:48 ! Citera #
Om du ska skriva/köra om 12 dagar så har du inget o oroa dig för. De anmäler dig automatiskt till Transportstyrelsen.
Du har väl gjort riskettan med? Om nån del av riskutbildningarna saknas så kommer de avisa dig när du ska skriva provet eller köra upp.
Annis 2010-11-19 10:09 ! Citera #
Jo, riskettan har jag gjort :) Okej, då kanske jag inte behöver vara så nervös :D

Senaste foruminläggen

Rubrik
5
I dag 14:05
10
I dag 10:06
8
I dag 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov