Start > Körkortsforum > Vilken fil på motorvägen?

Vilken fil på motorvägen?

Gäst 2010-11-17 09:59 ! Citera #
När det finns två filer ska man ju köra i den högra filen, vänster är omkörningsfil, right? Men när det finns tre filer då? Ska man bara använda alla tre när det är tät trafik, eller betyder tre filer att man får köra i mitten och till höger samt att vänster är omkörningsfil?

Jag har bara kört privat med mina föräldrar och de har olika uppfattningar om detta, snälla hjälp! :o
Gäst 2010-11-17 12:45 ! Citera #
Det beror helt på vart du ska svänga av. Om du ska svänga av i nästa avfart så håller du dig till den högra filen. Om du ska fortsätta rakt fram en bra bit så kan du hålla dig i mitten. Det är mest för att underlätta för bilar som vill in från accelerationsfältet. Filen längst åt vänster används mest för att köra om eftersom man inte får köra om på höger sida om inte du har en ”egen” körfil.
karavan 2010-11-17 17:18 ! Citera #
Waltx har rätt.. planering är a och o
mattias 2010-11-18 21:40 ! Citera #
Är det filkörning (en fil som kommer att svänga av till annan ort/destination) bör du inte ligga i den om du inte ska åt det hållet precis som WaltX säger, annars gäller det klassiska. Desto högre fart du önskar att hålla desto mer till vänster ska du. Känner du att det går för fort i mitten filen bör du byta till den högra. Nu är det inte alltid så i verkligheten men bilarna i den högra filen ska alltid hålla lägre hastighet än de som ligger till vänster, oavsett antal filer, detta om det inte är filkörning. Det är det faktiskt förbjudet att köra om om du ligger till höger om bilen då det inte är filkörning!

///Mattias
Gäst 2010-11-23 13:02 ! Citera #
Använd filen som passar dig bäst för din körning, om du kör ganska fort ligger du i vänster och ska du inom en stund köra av till höger så kan du ligga i högerfilen
Dansken 2014-08-29 08:27 ! Citera #
Men hallå det är jo inte klokt det som ni skriver! ALTID ligga åt högre.......det handlar inte om när du ska svänga av mortorvägen - du ska altid ligger längst in, även på på leder så som Esseningen.

/Dansken
Droskchaffisen 2016-09-17 03:48 ! Citera #
Sverige gick över till högertrafik 3:e September 1967. Det verkar som om typ halva befolkningen inte har förstått detta.
Jag har en obehaglig känsla av att sveriges trafikskolor inte har kunskap om detta utan lär sina elever fel.
Lagen (och förnuftet faktiskt) säger att man alltid skall ligga så långt till höger som möjligt.
Kör om och sedan tillbaka till höger.
Vi har lagt miljarders miljarder i skattepengar på trefiliga motorvägar, skall då den högra filen uppfattas som en extra
vägren? Det känns som pengar i sjön. Jag ser ofta skräckexempel mellan Stockholm och Upplandsväsby då förare ligger i mittfilen fastän inga andra fordon finnes i närheten och sedan skall dom helt plötsligt svänga av till höger - då går dom ut i högerfilen minsann. Jag tror detta bottnar i okunskap och framförallt lathet eller rädsla för att byta fil.
Jag har full förståelse för långtradarchaufförer med ekipage på 25 meter att dom vill ha framförhållning då dom måste hitta en lucka i god tid.
Vi skulle kunna ha fri fart(under ansvar) som på tyska Autobahn om alla bara höll rejäla avstånd och framför allt gav fa’an i sina förbannade telefoner och koncentrerade sig på den bilkörning dom faktisk håller på med.
Det kan faktiskt vara riktigt kul att köra bil om man är koncentrerad på uppgiften.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo