Start > Körkortsforum > Korsningar då bilarna framför …

Korsningar då bilarna framför har företräde

Gäst 2010-11-15 17:49 ! Citera #
Hej,

En sak som jag är liiite osäker på är just korsningar då bilarna framför har företräde. Alltså då det är grönt för mig OCH bilarna framför mig samtidigt och dom har företräde. Hur kan man identifiera en sådan korsning? Jag har för mig att det har någonting med pilen i signalljuset att göra. Om det finns en pil så är det ingen sådan korsning, men om det inte finns så ska man akta sig för bilarna som kör rakt fram framför sig.

Har jag rätt eller fel?

Tack på förhand,
/Walter
K 2010-11-23 13:43 ! Citera #
Om du står i en korsning och ska svänga väster så har de som är mitt i mot dig företräde. Du måste ALLTID lämna företräde när du ska svänga väster OM inte det är ett trafikljus med pil och det bara är grönt för dig.
Hannowh 2010-11-23 22:04 ! Citera #
Hej!
Förstår att detta är svårt. Jag hade nämligen också svårt med detta för jag förstod inte riktigt hur det funkade. Men nu har jag lärt mig att när du står i en korsning med rödljus och ska svänga vänster så har dem i motsattkörfälten alltså rakt över till vänster på din sida grönt samtidigt. Är det två körfält på den sidan så möter du den som ska svänga vänster i mitten och du får INTE korsa dem som ska köra raktfram/höger alltså inte bryta deras körfält!
Hoppas du förstod annars så säg till :)
Mvh Hanna
Gäst 2010-11-23 22:43 ! Citera #
Nu förstår jag. Tack båda två :)
Hannowh 2010-11-23 22:50 ! Citera #
Varsegod o lycka till :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov