Start > Körkortsforum > Händerna på ratten

Händerna på ratten

Gäst 2010-11-14 17:32 ! Citera #
Hur hårda är det med att man ska hålla händerna på ratten hela tiden. Visst om man slappar är väll en sak, men om man inte håller precis hela tiden, gör det något då? Hur är det man ska hålla förresten? KVart i tre eller tio i två?
Pra 2010-11-15 00:02 ! Citera #
TheSantaSlayer
Hur hårda är det med att man ska hålla händerna på ratten hela tiden. Visst om man slappar är väll en sak, men om man inte håller precis hela tiden, gör det något då? Hur är det man ska hålla förresten? KVart i tre eller tio i två?

När jag körde upp så frågade jag faktiskt gubben hur jag skulle hålla. Han sa ”du e chefen idag du håller som du tycker e bekvämt”
Aldrig hört att de kuggat nån för att man ”höll ratten fel” men försök ändå ha bägge händerna på ratten, jag har haft kompisar som blivit kuggade för de saktade ner när de skulle köra över farthinder så...I think you gett the point
Gäst 2010-11-15 12:01 ! Citera #
Tjena,

Jag registrerade mig nyss för att svara på din fråga angående hur man ska hålla ratten.

Ratten ska man hålla ”kvart i tre” (alltså på sidorna av ratten) av säkerhetsskäl och för att du får bättre kontroll över bilen. Med säkerhetsskäl menar jag airbagen som sitter i förarratten. Om man håller båda händerna längst upp på ratten (fem i ett) och airbagen aktiveras under en kollision så kommer den att slänga dina knogar mot ditt ansikte i en väääldigt hög hastighet. Då krossas ansiktet. Samma sak gäller om du håller ratten ”tio i två” (som många anser vara ”rätt”), för då slängs dina knogar åt sidorna, alltså kommer du att krossa ansiktet på en passagerare som sitter bredvid och så krossar du din vänstra hand som slår emot rutan.

MEN, om du håller i ratten ”kvart i tre” så kan inte airbagen slå upp dina händer eftersom du inte blockerar airbagen med handflatorna.

Hoppas att du förstår :)

Mvh
/Walter
Pra 2010-11-15 13:25 ! Citera #
Grymmt bra förklarat. Aldrig tänkt på det faktiskt. Alltid tänkt på att man ska ha 25cm avstånd från ratten (pga airbagen) men inte det med att den kan kasta iväg ens knogar på en eller en passagerare. Tack för förklaringen Walt! :D
Gäst 2010-11-15 13:51 ! Citera #
Inga problem. Lärde mig det av läraren som jag hade då jag körde halkbanan. :)
Gäst 2010-11-15 19:57 ! Citera #
Tack så mycket, Walt! Jätte informativt:)
P2 2010-11-17 19:43 ! Citera #
När det gäller uppkörningen så spelar det ingen roll om du kör kvart i tre eller tio i två,bara du har båda händerna på ratten.
jag körde upp kvart över åtta imorse och frågade just det eftersom en kompis till mig kuggade för att han körde med en hand då och då..

Mvh P2
P2 2010-11-17 19:44 ! Citera #
Japp jag klarade uppkörningen :D :D :D

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor