Start > Körkortsforum > Trafikljus blinkar gult! vilka…

Trafikljus blinkar gult! vilka regler gäller?

hannisen 2010-11-14 16:01 ! Citera #
Höger regeln gäller och det gäller att vara extra vaksam då det kan vara mycket trafik och det kan komma cyklister bilar gående från många olika håll.samtidigt.
RLandersson 2010-11-17 18:34 ! Citera #
Ordningen lyder ju så här:
Polismans tecken
Trafikljus
Skyltar
Regler

Blinkar trafikljuset gult, titta på skyltarna. Finns det inga skyltar gäller regler (höger, svängnings....)
Gäst 2010-11-27 13:33 ! Citera #
Ja, det är ju bra med ordningen och att trafikreglerna gäller när gult blinkande sken är i trafikljusen. Men jag undrar varför trafikljusen blinkar så ofta på vissa ställen. Det är omöjlgit att de är trasiga jämt. Det verkar ju inte rimligt att läta ljusen blinka om de väl är monterade. Vad är orsaken?
Kaptenper 2010-11-28 04:42 ! Citera #
timmy
Ja, det är ju bra med ordningen och att trafikreglerna gäller när gult blinkande sken är i trafikljusen. Men jag undrar varför trafikljusen blinkar så ofta på vissa ställen. Det är omöjlgit att de är trasiga jämt. Det verkar ju inte rimligt att läta ljusen blinka om de väl är monterade. Vad är orsaken?





Trafikljus kräver väldig underhållning och ibland måste man ner i asfalten för att få ordning på problemen.
Dock håller jag själv på med hus haha, men vad jag vet går dom sönder som allt annat här i världen
Björn He 2024-05-02 00:12 ! Citera #
Gult blinkande trafikljus betyder väl, liksom släckt trafikljus, att trafiksignalerna är ur funktion av någon orsak. Är trafiksignalerna ur funktion så måste man följa polismans tecken, om nu någon dirigerande trafikpolis är på plats, eller annars följa generella väjningspliktsregler; vid bevakade vägkorsningar, i de flesta fall längs en huvudled, brukar det finnas uppsatta väjningspliktsmärken som talar om att fordonsförare från någon korsande körbana har väjningsplikt i de fall trafiksignalen ej gäller, om inga väjningspliktsmärken finns alls vid en bevakad korsning så gäller generellt högerregeln i de fall ingen trafiksignal är i funktion.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I går 20:04
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest