TIPS för backparkering
Har mitt andra körprov bokat början på oktober och det mesta känns bra förutom parkering. Jag har sååå mycket problem med backparkering, och då alla säger att man ska göra på olika sätt blir jag bara ännu mer förvirrad.. Vissa säger att man ska stå ungefär i mitten av rutan innan man kör fram 45 grader och sedan backar in. Mitt problem är att jag vet inte hur jag ska avgöra att jag är i rätt vinkel innan jag börjar backa bak. Vet inte vad jag ska leta efter i sidospeglarna för att avgöra detta. När jag kommer in fel så vet jag inte hur jag ska räta till det och blir frustrerad och ger upp...
Så om någon snällaaa har tips hjälp miggggg
Har tyvärr inga råd. Trots sjukt mycket tragglande fick jag aldrig in det. Det är som att det är omöjligt för mig att lära mig just det. Och sen råkade det bli så att jag slapp göra en på uppkörningen. Och nu med körkort sedan en tid har jag inte gjort en enda. Nosparkerar istället.
Anta att du ska backa in i en ruta på höger sida om bilen. Kör fram tills du är ungefär vid mitten av rutan, behöver inte vara jätte exakt speciellt om det är en väldigt öppen parkering med mycket plats. Då har du gott om plats för att justera efteråt.
Uppsikt, blinka och sväng ut vänster i ca 45°. Lägg i backen och full ratt åt höger. Håll bra uppsikt runt bilen och använd dig av sido speglarna för att bedöma ditt avstånd till eventuella bilar som står brevid rutan du ska in på.
Lycka till!