Tips till uppkörning i Farsta
Klarade uppkörningen igår på andra försöket i Farsta och tänkte dela med mig av några tips som hjälpte mig. Fick köra till Vega första gången och Haninge andra.
TIPS
1. Lär känna området, helst hela rutterna men framför allt början ut från Trafikverket till Nynäsvägen, både norr- och söderut. Du är som mest nervös och stressad första minuterna och det blir så mkt lättare om dom första korsningarna sitter i ryggmärgen.
2. Ta inga risker, speciellt inte på motorvägen. Skapa inte onödiga bedömningssituationer pga filbyten (om du verkligen inte måste). Ligger nån i 90 på 100-väg, ligg bara kvar bakom och ta det lugnt. Eftersom man heller inte vet vart man ska så skiljer det sig lite från att köra till vardags.
3. Ta ner farten och ge dig själv mer tid i varje situation. Jag körde medvetet lite långsammare än vanligt andra gången och det hjälpte verkligen. Jag kunde dubbelkolla speglar, skanna av korsningar/övergångsställen/skyltar osv på ett helt annat sätt, trots nerverna.
4. Håll koll på andra uppkörare. Typ ingen som nämnt i forumet, men jag fick lära mig den hårda vägen första gången då jag fick 2 tidiga ingripanden i situationer som involverade en annan uppkörare (en korsning och sen när jag försökte köra om personen på motorvägen). Eftersom alla kör ut samtidigt blir det lite av en kolonn så håll avstånd till dom andra och ta inte för givet att dom kör korrekt.
5. Om du kan, övningskör till provet som uppvärmning. Gjorde det andra gången och tycker verkligen det hjälpte med nerverna.
6. Och sist men inte minst, hoppas på en lugn och trevlig inspektör haha. Det var en sanslös skillnad på första tjejen jag fick kontra den goa gubben som godkände mig igår. Han var verkligen lugn, trevlig och pedagogisk till skillnad från tjejen som var stressad, sträng och snudd på otrevlig.
Hoppas nån har nytta av detta och lycka till!