Högerregeln eller utfartsregeln?
Jag har svårigheter att avgöra om det är högerregeln eller utfartsregeln i vissa situationer. Utifrån vad jag vet så gäller högerregeln i vanliga fall om inget annat anges. Men någon sa till mig, om en väg har en kantlinje som fortsätter oavbrutet längs korsningen, så gäller högerregeln INTE även fast det inte finns skyltar eller regler som ger mig företräde. Jag hörde även från andra att ett bra sätt att kolla om utfartsregeln gäller, är om vägen från höger har ingen gatunamn. Men jag har stött på en väg, som har inga andra anvisningar och den vägen från höger har gatunamn, men kantlinjen fortsätter längs vägen. Så jag har svårt att avgöra om det är högerregeln eller utfartsregeln. Jag kan nämna korsningen så att ni själva kan se direkt från exempelvis google maps hur korsningen ser ut. Det är i Södertälje korsningen på vägarna ”Sydhamnsvägen” och ”Solviksvägen”. Jag hoppas att ni kan hjälpa mig.
Det där är 100% en utfart från området som dessutom är avgränsat med stängsel, linjerna fortsätter förbi.
Och det gäller båda utfarterna eftersom att vägen går runt. Om du tittar på den som ligger längre tillbaks så är det tydligt skyltat att dom dessutom har väjningsplikt på den anslutande vägen. Det är en fabrik som ligger längs hela solviksvägen och vägarna är utfarter.
Så om kantlinjen fortsätter längs korsningen, kan jag vara 100% säker att det är utfart om inget anges?
Ja, annars är det inte markerat så. Titta på andra korsningar så ser du att vägmärkena svänger in på anslutande väg. Det är antingen det eller att trottoarkanten fortsätter t.ex.
Jag tänkte också det var utfart, men jag hörde att om vägen från höger har en gatunamn så gäller högerregeln, så jag tänkte det blev ju en motsägelse.
Hakkan 2026-08-14Ja, annars är det inte markerat så. Titta på andra korsningar så ser du att vägmärkena svänger in på anslutande väg. Det är antingen det eller att trottoarkanten fortsätter t.ex.
Förlåt, linjerna menar jag såklart.
Vänta jag fatta inte vad du mena
Det finns en korsning som korsar vägarna ”Sydhamsvägen” och ”Varvsvägen” gäller utfartsregeln även här?
Erik 2026-08-14Jag tänkte också det var utfart, men jag hörde att om vägen från höger har en gatunamn så gäller högerregeln, så jag tänkte det blev ju en motsägelse.
Bra tumregel, men inte alltid sant.