Start > Körkortsforum > Dum fråga...

Dum fråga...

Jag dum? 2010-12-05 15:54 ! Citera #
Jag måste vara väldigt blåst. Men, haha vad är skillnaden mellan att köra MOT rött ljus & köra FÖRBI rött ljus?! Man bryter ju hursomhellst en stark regel.. tycker att körkortet bör kunna återkallas vilket som?

Mot rött ljus: Du kör & mitt i korsningen märker du att det är rött ljus, du tvärbromsar och backar tillbaka?! hööh...

Förb rött ljusi: Du kör & mitt i korsningen märker du att det är rött ljus & kör vidare?!

Jag förstår inte skillnaden? Man har ju trots allt visat att man är ouppmärksam och brytit mot lagen. Kanske även skapat en trafikolycka??????
Gäst 2010-12-22 05:21 ! Citera #
Jag dum?
Jag måste vara väldigt blåst. Men, haha vad är skillnaden mellan att köra MOT rött ljus & köra FÖRBI rött ljus?! Man bryter ju hursomhellst en stark regel.. tycker att körkortet bör kunna återkallas vilket som?

Mot rött ljus: Du kör & mitt i korsningen märker du att det är rött ljus, du tvärbromsar och backar tillbaka?! hööh...

Förb rött ljusi: Du kör & mitt i korsningen märker du att det är rött ljus & kör vidare?!

Jag förstår inte skillnaden? Man har ju trots allt visat att man är ouppmärksam och brytit mot lagen. Kanske även skapat en trafikolycka??????

Hahah, jävligt larvig fråga över huvud taget :) kör man mot nåt så kör man ju med riktningen mot något, men har man redan kört förbi nåt kan man ju omöjligt köra mot det, haha, däremot har man kör förbi. Kortfattat så kör man ju mot ljuset tills att man passerat det, för då har man kört förbi :D
Tubbman 2010-12-22 12:53 ! Citera #
Men snälla.... trodde att alla visste att köra mot rött betyder att man kör förbi det ;)
Gäst 2010-12-26 04:29 ! Citera #
Tubbman
Men snälla.... trodde att alla visste att köra mot rött betyder att man kör förbi det ;)

Jo inte precis så man misstolkar det, men rent grammatiskt låter det ju fel :P man kör mot rött rent grammatiskt fastän man stannar innan trafikljuset ;D
Katarina 2011-02-10 19:38 ! Citera #
Men... vad är rätta svaret?

Om det står:

Är körning mot rött ljus tillåtet? Ska man svara ja eller nej?
MrRight 2011-02-10 20:10 ! Citera #
Katarina
Men... vad är rätta svaret?

Om det står:

Är körning mot rött ljus tillåtet? Ska man svara ja eller nej?

NEJ är rätt. Köra ”mot rött” och köra ”förbi rött” betyder samma sak. ”Mot rött” är dock det vedertagna begreppet som används för att beskriva att man inte stannar vid ett lysande rödljus, utan olovligen kör istället.

”Mot” har enligt Nationalencyklopedin flera betydelser, bland annat ”i strid med verkningar från ngn oönskad företeelse”, alltså inte bara att man passerar rödljuset i motsatt riktning som vissa verkar tro i tråden.
kjohan 2011-02-10 21:42 ! Citera #
Jag förstår inte denna fråga och de svaren som har lämnats. Vad är rätt svar om det står ”mot”? Vad är rätt svar om det står ”förbi”? Vad är rätt svar om det står ”emot”? Har någon den exakta formuleringen som Vägverket använder sig av?

Senaste foruminläggen

Rubrik
12
I går 22:40
6
I går 22:34
11
I går 17:36
8
I går 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest