Dum fråga...
Fråga 25 av 65
Kan körning mot rött ljus leda till att körkortet återkallas?
1 Ja.
2 Bara om du fått 3 varningar innan.
3 Nej.
Mitt svar tycker jag är Nej, eftersom du kan köra mot rött ljus, men du får inte köra förbi det. Rätta svarte enligt KO.se är Ja.. rätta frågan! :p
”Köra mot rött ljus” = du kör förbi en trafiksignal som lyser rött. Överanalysera inte orden, det är ett vedertaget begrepp:
”Körde mot rött – fick böta 3000”
lt.se/nyheter/blaljus/1.519165-korde-mot-rott-fick-bota-3000
”Pehrson körde mot rött – kan mista körkortet”
www.aftonbladet.se/nyheter/article435216.ab
”körde mot rött”
www.trafikjuristen.se/mygel/mygel6.htm
Självfallet kan man köra mot rött och inte förbi det, men jag tror inte att någon (förutom möjligtvis du) missuppfattade
Drar de verkligen sådana kuggfrågor på provet? Hade väll känts lite...snopet.
Drar de verkligen sådana kuggfrågor på provet? Hade väll känts lite...snopet.
Jag förstår inte vad som gör den här frågan till kuggfråga. Det e klart du får köra mot rött men inte FÖRBI. Det e två helt olika saker.
Vad ni menar e att så fort det blir rött så ska ALLA på vägen stanna oavsett placering ect.
Dom finns där ute!
Personligen tror jag att man i regel svarar JA på frågan. Skall man rätta sig efter svenska språkets innebörd bör man väl kunna överklaga
Absolut willdo ;D Jag var på handledar kursen för några veckor sedan nu. Då talade läraren om att den frågan kommer på provet, har gjort provet tidigare, men har inget minne av att kugg-frågan dök upp. (Misslyckades) Iallafall om frågan dyker upp för någon av er så är det ”Ja, du får köra emot rött ljus”. Varför jag tog upp detta var bara för att hjälpa andra att lyckas.
En stjärna är född! Befolkningen behöver byta kallingar och trosor för folk börjar köra mot rött.
En stjärna är född! Befolkningen behöver byta kallingar och trosor för folk börjar köra mot rött.
Att köra MOT rött och FÖRBI rött e två HELT olika saker.
’Jag går mot postkontoret’ betyder inte att jag passerar det, det betyder att jag är på väg i riktning mot det, Jag förutsätter att frågorna på provet är språkligt korrekta. ’Får du köra förbi rött ljus som avser den körbana i vilken du färdas’ ska det vara anser jag, mot rött ljus gör vi alla tror jag, exakt som det ska vara
Senaste foruminläggen
Rubrik