Nervös vid körprov
Har precis kuggat andra uppkörningen återigen som första gången blev jag så nervös att jag gjorde flera småfel som jag aldrig gör under körlektionerna. Börjar ge upp då jag kan det mesta som behövs men blir bara så nervös under körprov att det skiter sig. Vet inte vad jag ska göra för att lösa det
Vet att det kan vara svårt, men mitt råd är att försök slappna av.
Är du avslappnad när du kör med körskolan?
Vad är det du behöver för att slappna av?
-Vill du sitta och prata med den bredvid?
-Vill du att det ska vara tyst i bilen förutom instruktioner?
Det är krav du kan ställa som kan hjälpa dig.
Tänk dig att en uppkörning är som vilken annan körlektion som helst eller att du helt enkelt ska skjutsa någon till fotbollsträningen.
Första gången är nog nästan alla nervösa oavsett då man ej vet vad man kan förvänta sig.
När man har gjort det några gånger dock och fortfarande är nervös är nog det enda sättet att träna ännu mer, nästan överdrivet mycket. Om man vet att det inte finns en enda trafiksituation man inte kan lösa har man egentligen ingenting att vara nervös över.
Sen får man bara försöka ta allt med en klackspark. Om det absolut värsta som kan hända är att man kuggar är det nog inte så mycket att vara nervös över egentligen. Du kommer fortfarande vakna med tak över huvudet dagen efter och kan göra ett nytt försök så småningom när du känner dig redo.