Hur viktigt är det att köra mycket efter man tagit körkort?
Hej! Klarade uppkörning i Farsta på första försöket för drygt en månad sedan. Är 20 år gammal och anledningen att det dröjt lite är att jag känt absolut 0 behov av körkort. Mina päron har pushat på lite och använt argumentet att det är bra att ha senare i livet vilket jag köper och det var också därför jag tog det till slut. Min fråga dock – hur viktigt är det att fortsätta ligga på med körningen efter man fått körkort?
Tror jag kört bil en gång sedan uppkörningen. Känner mig absolut inte osäker över att köra ensam men finns liksom inget behov av det i Stockholm. Bor 5 min ifrån tunnelbanan och har flera matbutiker bara några minuter bort. Att ta bilen till gymmet blir exempelvis bara bökigare än att ta tuben. När ska man ens som ung person i Stockholm kunna rättfärdiga att ta bilen?
Tror väldigt viktigt för att inte tappa och att fortsätta utveckla körandet. Man är inte helt klar när man får körkort, det är en fortsatt lärandeprocess.
Jag tog mitt körkort tidigare i år och försöker köra lite åtminstone ett par tillfällen i månaden. Bor också i Stockholm och har några minuter till tunnelbanan så körandet är egentligen inte nödvändigt ur någon praktisk synpunkt i vardagen.
Så förstår precis vad du menar där.
Viktigt.
Man glömmer förstås inte allt bara för att man inte kör på något år. Men för stt enkelt kunna förstå trafikrytmen, inte glömma bort ovanliga skyltar m.m är det värt att köra ibland.