Järfälla uppkörning (2026 juli)

Öppet forum, ingen registrering
11:02
Länka

Hej allihopa.

Jag körde upp i järfälla i lördags (11 juli 2026) och det gick galant. Trots att järfälla rankas som en av dem svåraste ställena i Sverige så lugna ner er. Enligt min erfarenhet, och vad mina vänner sagt som också kört upp där, så är det inte så svårt som man tänker sig. Tänk att ni endast behöver prestera i 20-30 minuter. Denna rutt körde jag:

Först åkte vi från Datavägen och tog en vänstersväng mot centrum. Här var det mycket byggande så planera er körning tidigt. Sen tog vi en tidig höger innan en cirkulationsplats och jag fick som uppgift att fickparkera. Efter ni fickparkerat kan jag rekommendera att gå ut ur bilen och titta till om det ser bra ut, det visar att du bryr dig.

Sen åkte vi en bit fram vidare in i bostadsområdet, tills jag blev bedd att följa skyltar om E18 mot Stockholm.

Var bestämd med accelerationen på påfarten. Våga gasa upp här, plattan i mattan!!!

Sen sa inspektören att följa skyltar mot Sollentuna, det tog oss upp till en rondell som han bad mig vända i. Välj innersta körfältet och byt till det yttersta ungefär när du ska blinka ut. Sen körde vi tillbaka mot Jakobsberg centrum där han bad mig parkera IGEN!!!

Sen åkte vi tillbaka.

Mina tips:

Öva på parkering. Min lärare bad mig parkera 3 gånger och han sa att även fast jag kunde fickparkera måste jag öva på fickparkering i mindre luckor.

Titta också i speglarna mycket och kör hellre för långsamt än för fort. Jag tror jag körde säkert 15-20 km/h i 30 zoner. Men det beror såklart på sikten.

Öppet forum, ingen registrering