Start > Körkortsforum > Kan man ta körkort utan körsko…

Kan man ta körkort utan körskola och handledare

Mats 2010-11-06 21:14 ! Citera #
Min fru har utländskt körkort.
Vi bor 6 månader i Sverige och 6 månader utomlands.
De 6 då vi är utomlands kör hon bil men inte här i Sverige då hennes körkort ej är giltigt.
Vi brukar byta efter Öresundsbron för då får hon köra underligt men så är det.
Hennes körkort är giltigt i hela EU utom i Sverige.
Jag undrar nu om hon måste gå i trafikskola eller ha en handledare eller har hon rätt till att köra upp efter att allt som är obligatoriskt.
Jag hoppas att det finns någon som kan svara på denna fråga?
Mvh
Mats
körkort 2010-11-12 22:02 ! Citera #
Det var konstigt
för man kan byta sitt eu körkort mot svensk
men självklart kan man få körkort utan handledare och körskola
min man tog det utan det
bara man har körkortstillstånd
sen är det bara riskutbildning
och proven
mvh
emma.j 2010-11-18 16:23 ! Citera #
1. Vad gäller för körkort utfärdade i stat inom EES?
Svar: Samtliga körkort utfärdade i stat inom EES gäller i Sverige om körkortet är giltigt i det land där det har utfärdats och inte bytts ut mot ett svenskt körkort.

Enligt transportstyrlesen. Så det är bara att tuta och köra. Eller byta kortet mot ett svenskt, då krävs folkbokföring i sverige och en ansökan om byte till transporstyrelsen.

Om du känner dig osäker, kontakta transportstyrelsen, de måste kunna ge ett korrekt svar.
fannyjonsson 2010-11-18 20:38 ! Citera #
Jag har en kompis som köpte böckerna av en vän, lärde sig teorin och klarade det provet. Sedan hade han en kompis som precis tagit kortet som lärde honom allting, sedan klarade han uppkörningen på andra försöket! Det är inte fy skam. Rätt fräckt att göra så. Men det är möjligt, det var det jag ville säga! :D
Gäst 2010-11-23 12:56 ! Citera #
Ja det kan man göra, fast du lär dig mycket bättre om du kör med körskola för du får du lära dig precis det rätta.
Wayne 2011-03-10 12:53 ! Citera #
Jag håller på med körkortet nu, utan handledare eller körskola. Jag har ett utländskt körkort som gäller ett år i Sverige. Jag har kört i många år i mitt hemland, så kan köra. Det gäller bara att läsa teorin och över lite på eco-driving, för det finns inte där jag kommer ifrån. Det som är bäst är att man kan övningsköra själv, för man har ett körkort som gäller.
Gäst 2011-04-09 15:09 ! Citera #
Det är ganska vanligt att folk köra endast privat och sedan kör upp och får körkort, så det är bara göra samma sak ifall du måste ta ett nytt körkort. Men det låter lite konstigt att man inte kan byta som sagts.... Fast om det vore jag så skulle jag ändå gå några få lektioner på körskola för bilkörning är faktiskt olika i olika länder, speciellt om man tog körkortet för många år sedan. Ibland känns det tillochmed som att vissa som haft körkort i många år skulle behöva en liten uppdatering.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest