Jag stannade vid påfart till motorväg

Öppet forum, ingen registrering
18:33
Länka

Sån tur så var det bara 90 på vägen, men körde på påfarten, på motorvägens högra körfält låg en lastbil som jag låg lite före, det var bilar framför mig och jag accelererade på tills att jag kom ganska nära dem, men när jag kollade i backspegeln såg jag knappt framsidan av lastbilen bakom mig och när jag kollade i döda vinkeln så var det svårt att avgöra hur mycket om någon marginal jag hade till lastbilen som var strax bakom/till vänster om mig, påfarten började ta slut så jag bromsade in för att släppa förbi honom, det slutade med att jag fick stanna helt strax efter att påfarten tog slut på vägrenen.

Vad hade jag kunnat göra annorlunda i en sån här situation?

lastbilsförare är yrkesmässiga förare och brukar köra mer aggressivt, jag gissar på att jag precis hade klarat av att köra ut framför honom utan krock, vilket nog var vad han förväntade sig och var anledningen till att han inte saktade in.

När jag läst teori och övningskört så har jag inte bedömt om det finns tillräckligt med avstånd bakom mer än om jag kunnat se framdelen av fordonet bakom i backspegeln, men borde jag lära mig bedöma tightare avstånd än så?

Jag hade heller inte kunnat öka på farten mer för att få bättre marginal eftersom jag hade bilar framför mig.

Nu har jag redan körkort, men detta är nog det värsta som hänt än så länge, förutom när en buss började köra och preja ut mig i motsatt körfält när jag körde om trots att han fortfarande blinkade till höger in mot kanten.

20:44
Länka

Åh, läskigt. Har varit nära att hamna där när jag övningskörde och har ett hjärnspöke att det ska hända igen. Det är ingen enkel sak att bedöma avstånd om det är mycket trafik och tight mellan fordonen. Men antar att det enda som hjälper är fler mil bakom ratten.

12:52
Länka

När du säger ”backspegeln” syftar du på vänster sidospegel eller innerspegeln?

Öppet forum, ingen registrering