Klarade uppkörningen! Eskilstuna, 2a försöket, pepp o rutt
Hej alla,
Som rubriken säger så har jag klarat min uppkörning, äntligen!! Jag är såå glad och ville bara dela med mig av min upplevelse ifall det hjälper någon:
Körde upp (automat) i Eskilstuna mitt på dagen, men det var ändå rätt mycket trafik, mer än jag trodde. Jag hade en ganska dramatisk resa till E-tuna (bor inte där), då mitt tåg försenades, så jag missade mitt anslutande tåg som skulle ta mig till Eskilstuna. I panik fick jag åka taxi från Västerås till Eskilstuna för att hinna, och det blev en dyr resa... Dyrare än själva uppkörningen.
Så när jag kom fram till trafikverket var jag helt uppe i varv och stressad och tänkte, nej det här är kört nu. Jag kommer inte kunna prestera och planera när jag är såhär stressad. Men jag gick in på Trafikverkets toa, satte på en peppig låt och försökte tagga till lite. Försökte intala mig att jag hade makten i mina händer, om jag vill klara detta så kan jag klara det.
Ute på parkeringen mötte jag upp en ung kvinna som var min förarprövare. Hon var lite kylig, men väldigt professionell och saklig. Hade jag varit mer nervös hade det nog känts jobbigare, för jag fick inte nån ”supertrygg” känsla.
Men vi åkte iväg, ungefär enligt denna rutt:
Höger från TfVs parkering, rakt fram längs Bredängsgatan en lång bit. Rakt fram i rondellen på Scräderstiernas väg. Rakt fram på Torshällav, med instruktion att åka mot E20 (tror man åkte igenom 3 rondeller). Sen åka mot E20 mot Göteborg, då körde vi i den ökande Årbyrondellen. Sen på E20 ett tag, tills jag fick instruktion att svänga av mot Hällbybrunn. Vänster mot Hällbybrunn efter avfarten. 3e avfaren i rondellen och in på en parkering och parkera. Sen ut på Folkestaleden igen mot Etuna, över ett järnvägsspår. Efter ett tag fick jag svänga in i ett industriområde och göra en snabb vändning (backade runt hörn), och sen tillbaka ut på Folkestaleden i samma riktning som förut. Sen vänster mot Valhalla på Gap Sundins väg, sen höger igen och då var vi i princip tillbaka på TfV.
När jag fick höra ”grattis”... den känslan... surrealistisk och helt otrolig! Jag trodde verkligen att jag skulle kugga då jag ibland kände mig lite skakig under körningen. Jag skulle tänka på hur jag placerade mig inför svängar, men i övrigt en bra körning (enl. prövaren).
Jag tror att det som så många skrivit på detta forum stämmer: försök inte vara perfekt i körningen, prioritera att vara säker. Under min första uppkörning var jag alldeles för nervös och stressad och gjorde allt så överdrivet och det blev pannkaka. Små misstag är okej, så prioritera säkerhet och marginaler över allt annat.
Vill peppa alla där ute som håller på att traggla med körkortet. Fy fan vad jobbigt det kan vara ibland. Men kämpa på, plötsligt får man körkortet och då kommer allt kännas så värt det! Heja heja!
Nu hoppas jag att jag aldrig behöver göra om detta.