Vänersborg
Någon som kört upp i Vänersborg och utgått från Trestad center? Som kanske skulle vilja dela med sig av hur man körde? 😊
Körde upp i Vänersborg igår och klarade det på första försöket. Har övat mycket kring där, mycket i Trollhättan. Men vi körde till Öxnered, dvs en del motorväg, villaområde, skolområdet där (med 30 km/h). Hade en jättetrevlig och bra inspektör, så kändes väldigt bra. Fick göra en tvärbromsning på en landsväg också.
Vänersborg är bra. Jag fick godkänt körprovet där för ca 2 år sen, efter att ha kuggat 3 gånger i Hisingen.
Hisingen var faktiskt mycket ”enklare” än Vänersborg, då inspektörerna bett mig att köra mot Säve varje gång... otur? Det finns ingenting där liksom, man nästan borde bli godkänt så länge man kör inte av vägen...
Men första två gångerna sa inspektörerna att jag kollade inte runtomkring tillräckligt ofta, men det gjorde jag visst. Och då valde jag vid 3de försöket att köra ”sämre” - genom att göra det jättetydligt för inspektören att jag kollar runt... men då vägrade inspektören att säga mer förutom att jag har ”för hög tempo”? (Ska tilläggas att jag har ett amerikanskt körkort och har kört bil där borta dagligen i över 10 år; ens körsätt blir mer självsäkert pga erfarenhet ju...)
Men Vänersborg då! Vi körde till central Vänersborg, gjorde några manövrering där, kör in och ut, osv, och sen tillbaka till Trestads Center.
När provet var avslutat och jag väntade på resultat, inspektören berättade att jag lämnade accelerationsfält liiite för tidigt på vägen tillbaka... men han godkände mig ändå, då han tyckte att jag är en bra förare. Han var inte så överraskad när jag sedan berättade om mitt icke-EU körkort.
Så ja, jag tycker att de som jobbar hos Förarprovet i Vänersborg är vettiga och rättvist, och sträckan (som jag körde iallafall) är tillräckligt utmanande för att få visa du kan köra på ett bra sätt.
Lycka till!