Rutinmässig manövrering
Vad menas med ’rutinmässig manövrering’? Det här är en fråga som jag aldrig förstår, särskilt om man kör med automatbil. Jag bad provförrättaren som underkände mig två gånger att förklara för mig vad han menar, eftersom ordet ’rutinmässig manövrering’ är för svårt/stort. Det är orimligt att jag inte kan köra en bil annars – varför skulle jag annars boka ett körprov?
Jag har gjort körprovet många gånger. Det är orättvist att provförrättare underkänner folk för små fel!! Det här kan uppfattas som att man utnyttjar människors dröm om att ta körkort – bara för att få dem att betala pengar utan att få något resultat.!!
Elias 2026-05-31Jag har gjort körprovet många gånger. Det är orättvist att provförrättare underkänner folk för små fel!! Det här kan uppfattas som att man utnyttjar människors dröm om att ta körkort – bara för att få dem att betala pengar utan att få något resultat.!!
Godmorgon, kugga folk som kan köra är ett bra inkomstkälla för svenska staten.
Elias 2026-05-31Vad menas med ’rutinmässig manövrering’? Det här är en fråga som jag aldrig förstår, särskilt om man kör med automatbil. Jag bad provförrättaren som underkände mig två gånger att förklara för mig vad han menar, eftersom ordet ’rutinmässig manövrering’ är för svårt/stort. Det är orimligt att jag inte kan köra en bil annars – varför skulle jag annars boka ett körprov?
Tro mig, folk bokar körprov utan att kunna köra.. (jag var själv skyldig till det en gång i tiden). Rutinmässig manöverering handlar om hur du hanterar bilen samt hur van och säker du verkar när du gör det. Uppenbarligen är du inte van nog vid att manöverera bilen, därför behöver du nog öva mer.
Att din inspektör inte kan återge en specifik situation är för att det inte spelar någon roll. Det var helheten han/hon antagligen bedömde på.
Att ha en rutinmässig manövrering innebär att du kan manövrera bilen utan att tappa fokus på vägen. Det ska ske automatiskt, utan att du behöver tänka.
Exempelvis när du gasar, bromsar, backar och styr bilen. Det ska ske rutinmässigt.
Ska du backar så ska det inte ta fem minuter att backa, då är det inte rutinmässigt.
Kör du på kanter eller kommer långt ut i korsningar, inte rutinmässigt.
Vinglar du på vägen, inte rutinmässigt, bromsar hårt varje gång du bromsar, eller gasa på allt för mycket.
Så det är ganska mycket som innebär rutinmässig manövrering.