Uppkörning Göteborg Sävedalen
Hej!
Är det någon som hunnit gör sin uppkörning i Sävedalen? Vilken rutt körde ni?
Hade varit intressant att veta. Får se imorgon var inspektören vill att jag ska köra...kanske återkommer då efteråt
Guest 2026-05-06Hade varit intressant att veta. Får se imorgon var inspektören vill att jag ska köra...kanske återkommer då efteråt
Har också mitt imorgon, det enda jag vet är att de kört till redbergsplatsen innan.
Även landsväg bortåt Öjersjö & Svingeln har förekommit (enligt säkra källor hehe). Vi får se 😊 Lycka till
Guest 2026-05-06Hade varit intressant att veta. Får se imorgon var inspektören vill att jag ska köra...kanske återkommer då efteråt
Hur gick det och minns du vart du körde?
Hej! Jag körde upp där första gången och det som kuggade mig var cyklisterna! Det finns flera ställen där de kommer och inte syns så väl, tips att verkligen sakta in och kolla så ingen kommer!
Vilken rutt åkte ni, var det svårt med vägarna?
Sent svar men kan säkert hjälpa någon. Kuggade min första uppkörning där. Inspektören var lugn osv men hade ksk velat ha lite mer feedback på mina misstag, jag var dock extremt nervös.
Fick först köra via Tillfällavägen (?), inspektören ville ha ut mig på landsväg (Landvettervägen).
Tips är att öva extra mycket på planering och filbyten för här gjorde jag min första tabbe, det var mycket trafik + ganska kort sträcka där man kunde byta fil så jag hann inte göra det i tid pga dålig planering, och var tvungen att åka ner till Allums p-hus och vända.
Det p-huset är en riktig mardröm, om du råkar göra samma misstag, åk vidare och hitta någon annanstans att vända. Det hinner du.
Även ut på motorvägen åt Göteborgshållet, där ville han se påfart, filbyte, osv o sen fick jag vända i rondellen. Lite onödigt tips men se till att alltid lägga dig i högerfilen även om det finns 3+ filer, vänta inte tills du kommit närmre skylten och kan läsa vart den leder.
Har kört både privat och i skola och fick lära mig av min privata handledare att man skulle avvakta med att gå in till höger direkt i den situationen, för att undvika riskerna med onödiga filbyten. Men detta är nog inte något som gäller nuförtiden, inspektören tolkade det som att jag inte hade koll på reglerna (officiellt hade han ju också rätt.).
Lycka till!