Körkortonline > Körkortsforum > Har uppkörning i järfälla 13 m…

Har uppkörning i järfälla 13 mars, har ni några särskilda saker jag borde tänka på?

Gabbe 2026-02-26 03:32 ! Citera #
Tjena folket, har inbokat uppkörning i järfälla 13 mars och undrar helt enkelt om det är några särskilda tips/saker jag borde tänka på, har kört en hyfsad del i jakobsberg området samt på e18 där

ni som haft uppkörning i jakobsberg kan också gärna berätta hur det gick :)
Järfälla-hataren 2026-03-04 22:13 ! Citera #
Hej, jag körde upp i järfälla och fick godkänt på mitt första försök i höstas.

Det viktigaste att tänka på är att anpassa farten. Det finns många vägar du kommer köra på där bilar runtom dig inte håller sig till hastighetsgränsen så det är väldigt enkelt att bli lurad/pressad att köra fortare än vad man faktiskt får för att vara i takt med resten av trafiken. Om du gör det kommer de att kugga dig.

Mitt största tips till dig är att skita i vad andra bilar runtom dig gör. Rutten du kommer ta kommer inte vara särskilt svår, då självaste vägarna är ganska lätta. När jag körde upp blev jag bland annat testad på en väldigt tight och helt ärligt ganska elak fickparkering, backa runt hörn, start i uppförsbacke (körde manuell), motorväg, cirkulationsplatser (det kommer vara mycket starkt fokus på rondeller!!), backparkering mm.

Järfälla är känt för att kugga väldigt många personer, och jag fick en ganska jobbig förarprövare som gav mig ganska elaka uppgifter (bland annat den tidigare nämnda fickparkeringen). Det hjälper absolut att öva runtom närområdet och försöka lära dig ungefär hur vägarna är upplaggda där. Om du bokat en uppkörning väldigt tidigt på morgonen (typ kl 7) eller mitt på dagen (mellan kl 9/10-14) kommer det att underlätta ganska mycket för dig för vägarna kommer vara mycket tommare än runt kl 8 eller efter 14.

Försök bara att inte bli stressad, håll dig till hastighetsgränserna, kolla alltid runtom bilen när du ska starta bilen, stanna före övergångsställen när någon passerar (sakta inte bara ner), titta runt med hela huvudet och överdriv döda vinkeln och speglarna istället för bara att bara titta i speglarna med ögonen!

Du kanske själv är medveten om att du är en bra förare med bra uppsikt, och personen du övningskört med vet säkert också det. Men kom ihåg att förarprövaren inte vet ett dugg om vad du kan och därför måste du överdriva att du är en säker person i trafiken och att du verkligen kollar runtom bilen när du ska byta körfällt osv!

Lycka till!

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Testa ett teoriprov