Start > Körkortsforum > Övningskörning på vintern

Övningskörning på vintern

acaraxe 2010-11-02 19:50 ! Citera #
Har övningskört till och från sen i våras och snart blir det vinter... hur mycket svårare blir det?
snöiga/slaskiga vägar och mycket mörkare, folk har i regel mer svarta kläder och syns sämre...
nån som har erfarenhet av båda?
Förare 2010-11-03 15:02 ! Citera #
Jag började övningsköra när det var vinter och mörkt, självklart ska man köra försiktigare men det är inte en superskillnad från att köra annars :)
Gäst 2010-11-05 12:05 ! Citera #
Började att övningsköra i november.
Skillnaden kan man väl inte kalla markant. Oftast är ju de större vägarna saltade
så att nästan all snö och i är försvunnen. Tänk bara på att din bromssträcka blir något
längre om det är halt väglag så att du kanske tar mer tid på dig och planerar din körning lite mer
än annars.
Gäst 2010-11-05 22:16 ! Citera #
Jag har precis funderat över samma sak, men enligt de flesta så är det som sagt mest vinterväglaget och ljuset utomhus som skiljer sig åt. Det blir halare att köra ute vilket gör att man måste vara noga med att välja rätt vinterdäck i tid, samtidigt som man måste köra mer försiktigt för att undvika sladd och farliga möten i mörker m.m. Jag kommer förmodligen att få köra upp nu i vinter vilket känns lite otäckt men samtidigt bra som erfarenhet då jag lär mig att köra på även svåra väglag, vilket är oundvikligt i framtiden :)
Yeronimo 2010-11-09 22:39 ! Citera #
Möjligtvis kanske du inte borde bege dig ut på oprövade marker för första gången när det är mycket snö och halt på vägarna, men om du nu ändå känner dig redo så kör bara försiktigare än vanligt. Håll längre avstånd till föraren framför dig, kör några kilometer långsammare än vanligt. Pröva även att tvärstanna på ett halt väglag för att märka skillnaden i bromssträckan.
Gäst 2010-11-14 17:23 ! Citera #
Jag började köra nu på vintern/hösten. Jag upplever själv att det blir svårare att köra när det är mörkare, men det anser jag bara är bra träning. Man får ju tänka på att man kommer få köra i mörker/halka/snö i framtiden och då är det lika bra att träna på det nu istället för att märka av det sedan när man har körtkort!
Johan P 2011-01-14 18:51 ! Citera #
Jag har i och för sig inget att jämföra med, men jag tycker inte att det har varit några problem med att övningsköra på vintern. Det är lite halare och trängre vägar så man får ta det lite lugnare bara, men det gör ju alla andra också så det är inget att oroa sig för.

Jag tycker däremot att det blir mycket svårare att köra så fort det blir mörkt ute, och det är ju mörkare på vintern så det är väl det som har varit problemet.
Gäst 2011-01-17 01:04 ! Citera #
Hej!

Det skilljer sig en hel del. Självklart ser man inte lika bra under vintern som under sommartid, men vinterväglaget leder ju till att man sänker farten, vilket i sin tur leder till att man får större tid för att planera sin körning etc, så det jämnar ut sig i längden, men det är stor skillnad på sikt, och det blir svårare med avsökningen under vintern, men kan man köra rätt ok så ska det inte va några problem. Man lär ju sig att använda ljusen också, alltid ett plus :)
Neta 2011-01-20 19:55 ! Citera #
Jag anser att det är väldigt bra att ha kört på alla väglag, alla årstider & i alla ljusförhållanden.
Det är väldigt stor skillnad att köra på höst & vår, soluppgång & eftermiddag.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
8
I dag 09:49
2
I går 18:00
2
I går 13:14
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo