Körkortonline > Körkortsforum > Uppkörning i Helsingborg

Uppkörning i Helsingborg

Anonymt I dag 10:51 ! Citera #
Hej!

Jag vill dela med mig av min uppkörning för taxiförarlegitimation i Helsingborg. Trots 7 år med prickfritt B-körkort och en klarad både taxiteori på första försöket, blev jag underkänd.

Jag vill varna andra för hur mycket inspektörens bemötande påverkar. Från första sekunden fick jag en äldre kvinnlig inspektör som var extremt otrevlig och stängd. Hennes negativa energi gjorde det nästan omöjligt att behålla lugnet. Det slutade med att jag gjorde ett slarvfel som jag i vanliga fall aldrig gör: jag körde rakt fram i en rondell där jag skulle svängt höger.

Trots att resten av körningen gick bra, valde hon att underkänna mig och ”fylla på” protokollet med punkter om bristande planering och framförhållning. Det kändes som att hon redan bestämt sig innan vi ens startade bilen, och som invandrare känner man sig extra utsatt i en sådan situation.

Mina råd till er:
1. Låt inte deras energi sänka er. Om ni får en otrevlig inspektör, försök att ignorera det helt (även om det är svårt).
2. Ta med en lärare. Mitt största misstag var att köra upp privat. Hade jag haft med min körlärare hade inspektören aldrig kunnat bete sig så oprofessionellt eller ”hitta på” extrafel i protokollet.
3. Var beredda på HBG. Det sägs vara en av de svåraste städerna, inte bara på grund av trafiken utan även på grund av vissa inspektörers inställning.

Det är sorgligt att behöva säga det, men som invandrare och privatist känns det ibland som att man bedöms hårdare. Mitt absolut viktigaste tips är att inte köra upp ensam. Boka via en skola eller be din lärare följa med. Det gör att inspektören måste hålla en högre professionell nivå och inte kan låta egna fördomar styra bedömningen lika lätt. Ge inte upp, men var smarta i hur ni bokar!

Senaste foruminläggen

Rubrik
11
I går 15:46
6
2026-02-08 20:23
11
2026-02-08 01:43

Ladda ner Teoribok 2026 gratis

Teoribok – körkortsboken 2026 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok

Teoriprov med videofrågor