Hej,
Jag har bokat in mitt teoriprov hos Trafikverket i mars. Jag känner mig taggad inför att få göra provet efter att ha pluggat körkortsteorin i fem månader. Jag har läst Teoriboken för 2025 och läser just nu den nya versionen 2026. Jag har läst handledarboken för privat övningskörning samt gjort övningsfrågor hos olika trafikskolor, främst via körkortskanalen.se.
Just nu har jag klarat godkänt, det vill säga över 80 %, på de 65 teorifrågorna över 15 gånger i rad.
Jag skulle vilja fråga er som nyligen har gjort teoriprovet hos Trafikverket om det förekom många statistikfrågor, miljöfrågor som rör utsläpp samt frågor där man behöver räkna på reaktionssträcka och bromssträcka. Jag har särskilt svårt för att memorera siffror, vilket kan vara ett problem om det dyker upp statistikfrågor.
Utöver detta undrar jag om frågorna som kom på teoriprovet hos Trafikverket liknade de teorifrågor som ni övade på hos trafikskolorna och som fanns tillgängliga på nätet.
Tack på förhand.
/Michael
Körkortonline > Körkortsforum > Angående Teoriprovet 2026
Angående Teoriprovet 2026
Miljöfrågor och räkna ut antingen stopp/broms/reaktionssträcka brukar ofta komma upp på provet.
Jag gjorde teoriprovet förra veckan, fick godkänt. De är ju slumpvis vilka frågor du får men jag fick inget av det du nämnde ovan, de närmsta hade vart en fråga jag fick om släpvagn och dess krav samt en fråga om vad som ingår i tjänstevikten.
Hade liknande upplägg som dig, om du vill bekanta dig med hur de ställer frågor sök runt på olika ”teori prov” tror Sundbybergs trafikskola har en som var rätt så lik. Men utöver de ska de gå bra! Lycka till!
Hade liknande upplägg som dig, om du vill bekanta dig med hur de ställer frågor sök runt på olika ”teori prov” tror Sundbybergs trafikskola har en som var rätt så lik. Men utöver de ska de gå bra! Lycka till!
Gäst 2026-02-04
Jag gjorde teoriprovet förra veckan, fick godkänt. De är ju slumpvis vilka frågor du får men jag fick inget av det du nämnde ovan, de närmsta hade vart en fråga jag fick om släpvagn och dess krav samt en fråga om vad som ingår i tjänstevikten.Hade liknande upplägg som dig, om du vill bekanta dig med hur de ställer frågor sök runt på olika ”teori prov” tror Sundbybergs trafikskola har en som var rätt så lik. Men utöver de ska de gå bra! Lycka till!
Fick inga frågor där man behövde räkna ut alkoholvolym eller något så. På riktiga provet var formuleringarna lite krångligare, så man var tvungen att läsa frågorna ordentligt inte bara gå på vana från övningsproven. Men ja, de är rätt så lika övningsproven du får från trafikskolorna.
Gäst 2026-02-05
Fick inga frågor där man behövde räkna ut alkoholvolym eller något så. På riktiga provet var formuleringarna lite krångligare, så man var tvungen att läsa frågorna ordentligt inte bara gå på vana från övningsproven. Men ja, de är rätt så lika övningsproven du får från trafikskolorna.
Jag gjorde teoriprovet i höstas och upplevde inte att frågorna var krångligare än övningsfrågorna på Körkort online. En del av frågorna på teoriprovet var dock konstruerade mer som Trafikos övningsfrågor. Exempelvis kunde det vara 2 bilder vid en korsning med frågan ”har du väjningsplikt?” Svarsalternativ A: Endast i situation 1, B: Endast i situation 2, C: Vid båda situationerna och D: Ingen av situationerna.
Mitt tips är att både använda dig av Körkort online och Trafiko när du pluggar körkortsteori. Lycka till
Mitt tips är att både använda dig av Körkort online och Trafiko när du pluggar körkortsteori. Lycka till
Elin 2026-02-05
Jag gjorde teoriprovet i höstas och upplevde inte att frågorna var krångligare än övningsfrågorna på Körkort online. En del av frågorna på teoriprovet var dock konstruerade mer som Trafikos övningsfrågor. Exempelvis kunde det vara 2 bilder vid en korsning med frågan ”har du väjningsplikt?” Svarsalternativ A: Endast i situation 1, B: Endast i situation 2, C: Vid båda situationerna och D: Ingen av situationerna.Mitt tips är att både använda dig av Körkort online och Trafiko när du pluggar körkortsteori. Lycka till
Jag fick en fråga angående statistik, men jag minns inte helt hur den var formulerad. Det var i augusti jag gjorde provet. Något om bränsleförbrukning och procentsats. Tror det var något med tid också. Hursomhelst så var det inte många statistikfrågor när jag gjorde det.
Frågorna är lika som du har pluggat men formulerade på helt annat sätt, jag pluggade på frågor (där flera har liknande) som jag kunde svara på typ sovandes, fick samma frågor på Trafikverkets prov MEN kunde tappa bort mig väldigt, och fick tänka extra, och svars alternativa var så knepiga/luriga.
Fick inget angående reaktions/stopp/bromssträcka, fick inget angående släp, typ 1 miljö fråga, fick typ bara skyltar samt regler (högerregeln, blinkers etc.)
Fick inget angående reaktions/stopp/bromssträcka, fick inget angående släp, typ 1 miljö fråga, fick typ bara skyltar samt regler (högerregeln, blinkers etc.)