Tjo!
Jag klarade uppkörningen idag i Järfälla på mitt andra försök. Jag tänker dela min rutt och tankar på det sätt som alla tidigare forumister har gjort som varit så värdefullt för mig under övningskörningen som för-det-mesta privatist.
Jag körde upp automat efter ungefär 6-7 månaders övningskörning á två gånger i veckan, en roadtrip till skåne, och 10 lektioner på jarla trafikskola. Bilen var en volvo v40 (diesel tror jag, men är ej säker). Bilen var skön att köra men pedalerna lite kändes annorlunda från toyotan jag övningskört med. Det fanns en sån 360bild runt bilen som dök upp under parkeringsmoment.
Jag körde med provförättaren Monica som var trevlig, tydlig och ordentlig. Säkerhetskontrollen bestod av att kolla styrservon och att tuta. Innan uppkörningen så fick jag en snabb genomgång av färddatorn, vindrutetorkare, och hur man justerar stolen och speglarna.
1) Uppkörningen startade med att backa ut ur parkeringsrutan (det var många andra som gjorde det samtidigt så var uppmärksam) och sen köra vänster vid utfarten från trafikverket
2) Jag fick i instruktion att svänga höger efter macken
3) Sen instruerades jag att följa skyltar mot e18. Denna väg ledde förbi jakobsbergs station. Ta det lugnt bland bussarna (typ 20-30kmh). Eftersom det är 40 så har du väjningsplikt om dom blinkar ut. Skyltarna leder upp till viksjöleden.
4) På viksjöleden finns det en rondell som är lite ut av en kuggis. Rondellen har ett trafikljus precis vid rondellens utfart i denna färdriktning. Stopplinjen ligger vid ljuset, men det får bara plats en bil där. Om det är rött när du kör där och det står bilar i rondellen, slut inte upp bakom dom i rondellen, men välj att stanna vid väjningslinjen (trekanterna) istället för att inte stoppa upp trafiken.
5) Efter rondellen fick jag instruktion att köra mot e18 Oslo. Väl på motorvägen fick jag instruktion att svänga av vid kallhäll
6) På avfarten instruerades jag att svänga vänster vid stora korsningen och sen direkt till höger. Det är en smal 30 väg. infarten var ganska svår att se från korsningen. (i efterhand har jag kollat upp att vägen heter polhemsvägen)
7) Jag instruerades att köra vänster vid första korsning på polhemsvägen (nordanvägen) som ledde in i ett villaområde, också 30, smalt och sjukt dålig sik med höga häckar.
8) efter den branta backen up instruerades jag att vända bilen på valfri plats och valfritt sätt. Jag vände i korsningen nordanvägen och regnbågsvägen. Efter vändningen instruerades jag att köra tillbaka till e18 mot stockholm.
9) väl på motorvägen instruerades jag att köra av på avfarten jakobsberg.
10) Vänster i första rondellen efter avfarten, och sen vänster på engelbrektsvägen, höger på frihetsvägen. vänster i rondellen efter tunneln. Efter rondellen sa provförättaren att vi nu ska köra tillbaka till trafikverket och frågade om jag hittade tillbaka därifrån, vilket jag gjorde då jag såg skylten till OKQ8. Sen började provförättaren pilla med sin padda för att fixa med protokollet. Vid trafikverket fick jag framparkera i valfri ruta. Jag var säker på att jag var kuggad, men efter att jag parkerat sa hon grattis till godkänt prov.
Generellt tycker jag inte att jag korde perfekt, jag missade att blinka i en rondell, och tog fel på en högerregel där det var en utfart och bromsade in. Jag fick även höra av provförättaren att jag ska tänka på min placering i framtiden, korsningar och sånt. Men det gick bra ändå! Tack för allt, forumet!