Körkortonline > Körkortsforum > Växling och bilen skakar till

Växling och bilen skakar till

Gisti 2026-01-18 02:03 ! Citera #
Jag har en äldre volvobil jag kör med. Scenariot:När jag är på 2:ans växel och trycker ner kopplingen för att jag tänker att jag behöver växla ner till 1:an. OM jag ångrar mig och tar uppkopplingen igen. Varför hackar bilen och skakar till så mycket. Hastigheten vad runt 13-15 km timmen . Är det varvtalet som är för lågt då det sjunkit i botten. Ska jag sakta ta uppkopplingen igen och gasa lite om jag inser att jag behöver fortsätta på tvåan?

Idag gick bilen ända ner till 10-11 km/h och det fungerade utan att motorn ryckte till på 2:ans växel, men ibland sen hände det 2 ggr att jag kom ner till 20 km/h och hade i 2:ans växel och bilen ändå började skaka. Vad är det som händer?

Vet någon.
Gäst 2026-01-24 00:52 ! Citera #
Övningskör själv så nån får gärna rätta. Jag tänker att du borde fokusera på varvtalen i det fallet. Oavsett hastighet och val av växel. Eftersom att bilen är äldre kanske du behöver gå in i ettan än att försöka med en trög 2a. Alternativt möta med gas när du släpper upp kopplingen. Dumpa inte heller kopplingen släpp den mjukt.

En annan lösning: lyssna på motorn, du nämnde att bilen skakar, det beror på att de är för tungt för bilen och att den inte klarar av växeln och hastigheten du har. Lär dig känna av och lyssna på bilen.

Lycka till!

Senaste foruminläggen

Rubrik
11
I dag 01:43
9
I går 16:35
7
2026-02-04 23:38
15
2026-02-01 15:29

Ladda ner Teoribok 2026 gratis