Hur stor roll spelar personen man kör upp för?
Har uppkörningen på måndag har blivit kuggad 3 gånger lika nervös som alla gånger någon tips om hur man ka ta bort nervösiteten
Alltså ärligt att ta körkort har tappat sin mening, en gång i tiden va körkorts test till för att testa förare om de var redo att åka ut på vägarna, idag är vägverket ett företag som drar in pengar på oskyldiga ungdomar och invandrare som inte vet bättre än att ta all skit från dem som ”ska” veta bättre(detta gäller så väl teori som uppkörning).
Jag gjorde min första uppkörning för någon dag sedan med en 30 - 40 år gammal man, var jag blev kuggade på att jag bakade för fort och inte kollade tillräckligt mycket bakåt och även sa att jag kan träna på att göra en bilinspektion för att jag verkade osäker fast jag hade rätt.
Jag var visserligen lite sur för att backning är det ända jag är riktigt stolt över att jag kan bra men jag svalde min ilska och tänkte på vad alla säger att om man kör privat så kuggar man första gången garanterat men jag tyckte ändå att han var en relativt bra trafikinspektör som sa vad jag borde tänka på och sa det på en vänligt och informativt sätt.
Idag så gjorde jag min andra uppkörning var jag fick en äldre gubbe som inte verkade allt för glad för att vara där, var han då påstod att jag har tur med hur jag kör, att jag inte planerar framåt och att jag inte ta hänsyn till andra. I det där pappret man får var de kryssar i om man inte är godkänd så kryssade han i så många rutor han kunde, vilket ska betyda att jag i princip inte kan köra överhuvudtaget och det var hans slutbedömning. Men var jag måste säga emot eftersom jag visserligen kör privat och det är sant att man har en annan vy på hur man ska köra än vad trafikinspektörerna som har fått utbildning för att kontrollera om man har rätt att köra har för vy, men jag har kört med 3 personer min mamma, en bilmekaniker och en före detta trafikinspektör och alla sa att jag borde ha körkort, vilket i alla fall borde innebära att jag kan kör bra och om inte de så nästintill vilket är helt emot hans bedömning.
Så för att samman fatta detta så tror jag verkligen att det spelar roll vem man kör upp med, inte för att på något sätt var emot kön men jag kan tänka mig att kvinnor kan ha en mildare syn på saker än gamla gubbar.
Så för att samman fatta detta så tror jag verkligen att det spelar roll vem man kör upp med, inte för att på något sätt var emot kön men jag kan tänka mig att kvinnor kan ha en mildare syn på saker än gamla gubbar.
Körde upp för en timme sedan, fick en äldre herre som hade pensionerat sig men kommit tillbaka. Var hur trevlig som helst, vi satt och småsnackade lite hela tiden, tiden bara flög förbi och vips så hade jag klarat det.
Körde även fel en gång, det påpekade han, men då löste jag det på eget håll genom att backa runt ett hörn och vända, så han gav mig beröm för att jag kört fel och löst det på ett smidigt sätt
Gäst!
Jag förstår att det inte är kul att misslyckas på uppkörningen, men du måste ha ett litet större perspektiv på tillvaron än bara utgå från dig själv!
Jag tror inte du skulle uppskatta om ett barn cyklade bakom din bil när du backade och du inte hinner med att upptäcka barnet för det går för fort och du tittar inte där man ska titta!
Så den kuggorsaken är väl ganska självklar, även om det känns surt!
Du kallade ett moment för ”bilinspektion” och jag förmodar att du menar säkerhetskontrollen. Där gäller det att ha läst på för kraven är bla att man skall genomföra säkerhetskontrollen ”med en viss systematik” och är man då osäker i sitt agerande så blir det som i ditt fall.
Det är ju inte trafikinspektörens fel att du inte har lärt dig vad du skall göra för att klara kraven!
Avdelning myter och skrönor är det också dags att ta tag i!
Du har rejält med fördomar gentemot en statlig myndighet och det är ganska skrämmande att man inte kollar fakta först, utan häver ur sig saker som är tagna ur luften för att det passar ens egna syften!
En statlig myndighet får inte bryta mot lagen! Skillnaden mellan dig och myndigheten är att myndigheten kan lagen, om inte helt fullt ut så ungefär 10000 gånger bättre än du!
Privatister bedöms på precis samma sätt som trafikskoleanmälda, men det känns tryggare att skylla på att dom kuggar privatister än att medge att man inte var så bra på att köra bil!
Trafikverket Förarprov är en resultatenhet som förvisso skall bära sina egna kostnader men får inte profitera på kunderna! Alltså är man inte ute för att dra in pengar från ungdomar och invandrare! Man ser dessutom för ögonblicket över ifall man kan sänka sina kostnader för aspiranterna, så du är rejält ute och cyklar!
Dom tre personerna som anser att du skall ha körkort känner jag inte och kan alltså inte uttala mig om deras förmåga att avgöra hur bra/dåligt du kör, men generellt så är det ju faktiskt bara den gamla trafikinspektören som kan ha en aning om din kunskap och eftersom han inte var med på dina prov (utgår jag ifrån), så vet han om han varit i branschen att en inspektör fäller inte för fällandets skull utan för man inte når upp till dom krav som ställs. Vet han inte, tja är du säker på att han har varit i branschen?
Betänk också att dagens prov är bara några år gammalt och slutade han sin tjänst innan det infördes så är han nog inte insatt i hur bedömningarna skall gå till nu för tiden!
Kort sagt, det är du som måste lära dig köra på rätt sätt annars blir det aldrig körkort!
Lycka till!
Inspektörerna är ju inte mer än människor, så naturligtvis kan de göra felaktiga bedömningar ibland, precis som alla andra. Ingen är perfekt. Men den inställningen som många har idag verkar vara att det bara hänger på inspektörens humör. Jag tycker personligen att det är lite skrämmande. Man måste ju ändå inse att det är större sannolikhet att inspektören (som har erfarenhet av både trafiken och att bedömma elevers förmåga att framföra fordonet) gör en korrekt bedömning, än att du själv bedömmer din förmåga korrekt. Jag måste tro att när elever skyller allt på inspektören efter en misslyckad uppkörning så är det i de allra flesta fallen så att eleven har fel och inspektören har rätt. Det är bara en fråga om att inte vilja ta ansvar för sina misstag.
Inspektör!
Jag är tacksam för responsen eftersom jag då får möjligheten att lära mig mer. Men jag har lite mer frågar på din respons.
Vi kan börja med fallet var du ger exempel var ett litet barn kan cykla ut bakom min bil, var jag i kombination av att köra för fort och titta fel inte hinner reagera. Innan jag försöker påstå att jag har rätt så måste ju självklart nämnas att du inte var där och inte kunna bedöma situationen helt korrekt genom att bara lita på inspektören som var närvarande vid det momentet. Jag förklarar nu lite mer i detalj hur momentet såg ut så att du kan få in min vy och vad jag tänkte på, situationen var sådan att jag stod still på en gata i ett villa område var jag skulle backa runt ett hörn, jag började med att göra en avsökning av området om det fanns någon/något där, vilket det inte gjorde och där efter började backa runt hörnet och höll blicken bakåt genom att vända mig om och titta genom bakrutan, efter att ha kommit runt hörnet saktade jag ner och gjorde en ytterligare avsökning och därefter genom att veta placeringen av min bil var så ansåg jag att jag inte längre behövde titta genom bakrutan och i ställer använde mig av sidospegeln för att ställa mig så nära högerkanten som möjligt så att andra bilar skulle kunna komma förbi. Var jag då anser att risken för att köra på det ”lila barnet på cykel” ändå var minimal om inte ingen alls. För att det går i en snabbare takt än många andra nybörjare så är väl det ett bevis på överlämning och säkerhet vilket faktiskt är vad ni på trafikvärkt begär.
För att sedan fortsätta var vi talar om säkerhetskontrollen så klarade jag den, jag blev inte underkänd utan inspektören efter att redan gett mig underkänt sade att till nästa gång träna på att göra säkerhetskontrollen eftersom att jag verkade osäker. Jag nämnde detta i mitt förra inlägg mer som en bra grej den första inspektören gjorde gentemot den andra inspektören men jag kan tänkta mig att jag var otydlig om detta.
Sedan nämner du att en statlig myndighet får inte bryta mot lagen, men ingen får väll bryta mot lagen det gäller ju inte bara myndigheterna. Du skriver också att myndigheterna vet lagen mycket bättre än vad jag kan vilket är mycket sant men jag påstår inte heller att de skriver i lagen att tex de ska ta pengar från privatiserade aspiranter. Det är en fördom jag har, en sån som du påstår att jag har många av vilket jag inte förnekar men vill tillägga att jag inte är den enda som har utan är många i Sverige som har och inte bara de utan körkort.
Du skriver också att trafikverket ser över om man inte kan sänka kostnaden för aspiranterna vilket är väldigt är roligt att du nämner men under de senaste åren har det bara tillkommit kostnader med risk 1 som exempel vilket är en kostnad på runt 600kr och är tillför att informera om hur alkohol, droger, fortkörning och trötthet påverkar dig i trafiken och även andra. Vilket om man ska studera inför teoriprover redan gör men jag undrar om statistiken säger att sedan risk 1 har kommet så har problemen relaterade med alkohol, droger och fortkörning minskat? Jag kan självklart inte påstå att detta är sant utan visa statistiken, men du är välkommen att visa mig statistiken och lära mig att jag har fel. När vi även nämner risk 1 så vill jag nämna information som jag fick reda på under det informations momentet och det är att den som kör upp inte ska behöver köra 5 av 5 utan ska minst prestera på 3 av 5 för att få körkortet. När personen som höll i risk 1 pratade om hur bra man kör så nämnde han att de som jobbar med att köra bil och har fått utbildning om det, ligger deras kör nivå i snitt på 1 av 5 vilket ska betyda att de kör sämst och dessa är de som ska anses kunna köra säkert, lagligt och veta lagen bäst. Det är inget jag säger behöver stämma men det kom ändå från en person i ett delmoment som som krävs att man gör innan man får ta körkortet.
Angående de 3 personerna som jag har kört med så har du helt rätt i att anklaga dem för att inte kunna bedöma mina kör egenskaper men det är ändå sant att om man ansöker för att köra privat med någon så måste personen ha ha fyllt 24 år och haft körkort i minst 5 av de senaste 10 åren och med detta så säger trafikverket att dessa personer bör ha någon sorts egenskapen att lära ut och bedöma till viss del hur man ska köra. För att vidare kontrollera mina kör egenskaper så har jag bokat en tid hos en trafikskola ett neutralt parti för att bedöma mig hur jag kör och kommer sedan här att meddela hur det gick. Vilket du då borde anse är en person med tillräckligt mycket egenskaper att bedöma om jag till någon del kan köra eller som den andre inspektören bedömde att jag inte hade.
Dessutom tycker jag det är intressant att du undviker de mest konstiga i mitt förra inlägga och det är att inspektören från min andra upp körning påstod att jag har tur när jag kör, oavsett bedömning så ska man definitivt inte anklaga någon för att ha tur och därför inte ge dem godkänt, jag hoppas verkligen du håller med om detta.
Jag vill även skriva att jag inte anklagar trafikverket eller myndigheterna för något sorts regelbrott, det jag har skrivit är vad körkorts testet ur min och många andras syn har formats till och fått mig att tro och tycka negativa saker men inte definiera något , vilket man har rätt till i Sverige. Jag villa gärna se inspektörer eller andra komma med bevis som kan visa mig att jag har lurat mig själv till att tro något som inte stämmer. Mitt enda mål är att ta körkortet och hoppas på att bli rättvist bedömd på min upp körning.
Hej igen gäst!
Skall vi börja med kostnaderna? Jag sa att Trafikverket kollade över om de kunde sänka SINA avgifter!!!!
Riskutbildningen är inget som Trafikverket tar betalt för! De har inte ens beslutat att den skall införas utan det är Transportstyrelsen som är en annan myndighet! Inte lätt att veta men så är det!
Att diskutera en backning som jag själv inte sett i detalj är meningslöst, men inspektören vet vad som krävs och uppenbarligen var han inte nöjd. Han hittar inte på något utan gör en bedömning utifrån de kriterier som gäller för backning.
Kraven på att bli handledare är löjligt låga och hårddrar man det så är det många av dom som är med i Sveriges värsta bilförare som kan bli handledare. Alltså bara för att man blivit godkänd att handleda säger det ingenting om ens skicklighet.
Trevligt att du har bokat in dig hos en trafikskola, har du inte varit där tidigare så är det hög tid. Dom är faktiskt proffs på att LÄRA ut. Inspektörerna är experter på att BEDÖMA körprov. alltså två helt skilda uppgifter.
Lycka till!
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget