Start > Körkortsforum > Hur stor roll spelar personen …

Hur stor roll spelar personen man kör upp för?

poked 2010-12-17 14:55 ! Citera #
Den tragiska sanningen är att det är som ett lotteri. Vissa får du körkort hos nästan oavsett vad du gör(lite överdrivet, jag vet) medan andra måste du köra totalt felfritt hos.
Gäst 2010-12-26 04:36 ! Citera #
”är du privatist så kuggar du garanterat första gången”

var nog det mest konstiga uttalande jag nånsin hört ;P
Johan M 2011-01-01 19:40 ! Citera #
Min kompis hade samma lärare tre gånger och misslyckades, sedan fick han en ny och då gick det. Lite roll spelar det ju defenetivt
Gäst 2011-04-21 13:30 ! Citera #
Fick köra en Volkswagen i sollentuna idag körde som privatist , tog lite tid att vänja sig, fick motorstopp typ 4ggr , men det var inget jämfört med examinatören, han var det grinigaste någonsin, när jag satt i väntrummet kom tre examinatörer/skor in, två var jätte trevliga och log, den tredje, en gubbe med typ några dagar till pension blängde på mig och frågade efter mitt namn , jag tänkte nej inte han, det första intrycket han gav var verkligen illa i kontrast med dem andra som verkade supertrevliga och glada. Vi började med säkerhetskontroll av bromsarna invändigt, det gick galant, och jag försökte vara trevlig och uppmuntrande hela tiden genom körningen, alla kan ju ha en dålig dag eller så. Fick motorstopp 3ggr innan vi körde ut från parkerningen , han vart riktigt sur och mumlade att nu får det vara, nog skärp dig, jag var inte van vid bilen dessutom var det en diesel vilket betyder att man måste ge mycket mer gas när man släpper upp kopplingen för att undvika motorstopp.Vid en rondell ställde jag mig till vänster då jag trodde att jag skulle till vänster men då sa han att jag skulle till höger, vilket jag tydligen hade missuppfattat, jag bad honom därför lungt och trevligt att vara lite tydligare nästa gång, då röt han till att det var jag som skulle vara tydlig med hur jag kör,osv. Riktigt otrevligt, det fördärvade mitt humör och stämningen i bilen som redan var rätt kass men ändå. Efter det klantade jag mig efter en rondell och stannade där jag inte skulle. När vi kom tillbaka till parkeringen berättade han att jag inte blivit godkänd, jag klarade inte att följa hans otydliga anvisningar plus att jag körde på 4 an i 85kmh då han tyckte att jag borde ha kört på 5an och motorstopp då jag tog en sväng i korsning med 3an.

Jag säger inte att han borde godkänt mig, men att man kan ha väldigt otur med vad för person man träffar och att det har stor betydelse, det är helt upp till den människan om du får körkort eller inte, det knappast objektiv bedömning, i bilen sitter en människa som vill ha körkort och en människa som bestämmer, inga robotar.

Jag är övertygad om att det hade gått bättre och att jag varit mer koncentrerad om jag hade haft en glad och positiv examintör, men sånt är livet, nu gäller det bara att se till att man klarar det på andra försöket. Hoppas ni har mer tur med er uppkörning! Ett tips är att använda körskolans bil om ni är osäkra, bilar känns väldigt annorlunda och det tar tid innan man helt vant sig vid en ny.

Är det någon som råkat ut för samma typ av problem med examinatören?
WishMeMamma 2011-05-21 00:21 ! Citera #
Hallå ! Lyssna på er själva! Jag skulle bara vilja säga att ni är sura ”för att ni ej klarat” Okej fine, det är förståligt. Men kom ihåg Tänk mer posetivt.

Okej jag kuggade så.. Vad kan jag förbättra? Vad ska jag träna på till nästa gång? Någonstans så måste man också lita på att de gör sitt jobb. Självklart gillar man inte alla människor, du kanske lika lite tycker om kontrolanten som han tycker om dig. Men han ska göra sitt jobb. Och han ser förare dagarna i ända. SÅ han borde kunna sitt jobb ganska bra vid det laget. -MEN absolut håller jag med, variationen är för stor, på kotrelant till kontrelant. Tänk också på att de ska inte släppa personer som ”EJ” är redo för vägarna ännu. Tänk själv? Skulle du vilja att 50% var galningar som släpptes för lätt vid uppkörning (och som nu kör på vägarna tillsammans med mig och dig)? Det handlar inte bara om Nej jag kuggade, Ja jag klarade ! Utan antingen klarar du! bra ! Då kan du köra på vägarna utan att vålla andra skada ”förhoppningsvis”
Klarade du inte, ja, då finns inte mycket att säga. Du är inte redo helt enkelt.

Hoppas alla lyckas med körkorten ! Jag vet att det är svårt.. men kämpa på !

Mvh Emma
eki 2011-10-10 18:06 ! Citera #
D et som gör skillnad är enligt min uppfattning hur mycket eller lite du kört hos en bilskola. Har du tex. kört 20 timmar i skolan och resten privat då skall du mjölkas på pengar. För ingen privatist får komma för billigt undan hur duktigt man än kör.Mvh Eki
Gäst 2011-10-12 14:12 ! Citera #
Jag vet inte om humör och kemi spelar någon roll alls. Men det är knappast så att man blir kuggad bara för att inspektören har en dålig dag. Om du kör trafiksäkert så får du körkort.
Problemet ligger väl snarare i att övningskörande, precis som de som gör hemska auditions i idol, överskattar sin förmåga. ”Jag kan visst sjunga, det är juryn som är dum”... Ja, det är väl ett bekvämt argument för att slippa ta ansvar för att det inte gick så bra, men man kommer ju inte lära sig något med den inställningen. Och det är samma sak med bilkörning. Kanske finns det undantag, men generellt tror jag att det är bättre att ta till sig vad inspektören säger och försöka bättra sig, än att bara säga ”Jag kan visst köra bil, det är inspektören som är dum”.
inspektörn 2011-10-28 05:58 ! Citera #
Umeå universitet har i en stor undersökning fastslagit att Trafikverkets trafikinspektörer bedömer situationer lika i 93,7% av fallen! Det är ett världsresultat och långt mycket bättre än den bedömningen svenska lärare gör i skolan!
Generellt på kontoren är differensen mellan den ”snällaste” och ”elakaste” inspektören mindre än 10% i godkännandefrekvens. Det handlar i praktiken om 1-2 prov i veckan där de har olika uppfattningar om hur man skall bedöma helheten i ett prov. Med tanke på att dom genomför över 1000 prov om året/man så är detta ett oerhört proffessionellt arbete dom utför. Kan någon hitta en annan bransch som är lika samstämmig?
steffe 2011-10-28 22:22 ! Citera #
Hej,ja fixade mitt kunskapspr den 25 o uppkörn den 26 nu.hämtade ut mitt kk fr posten i dag,är så glad.. jag vill hålla med glad fisk, med att visa i tid, att du sett att de kommer ett farthinder el,osv.de visar att du är på banan så att säga o är beredd även om de inte är ditt ansvar för en sak.men de visar att du är allert o är med..lika tycker jag som, hejrondell,de kan knappast vara så att man blir kuggad för att dom/trafikinsp har en dålig dag el dyl...snarare att de beror på min körning el brist på min körn..jag fick en kanon trevlig trafikinsp(steven)fr västerås.. ja vet inte, men min uppfattning är att de är myter om trafikisp som typ kuggar bara för att.. de e ju trotts allt dom som ska kolla att vi är trafikdugliga,hur kul skulle de va om dom släpper igenom folk som inte har pejling på va pysslar med, bara för att vara skyssta.. vill inte slå mig för bröstet för att jag har fått mitt kk.. plugga på o kör på,så är ja övertygad om att du har körkortet,så vågar vi mötas i trafiken..snart hoppas jag. lycka till nu alla..s
cimpa 2011-11-18 18:40 ! Citera #
Min första uppkörning fick jag en kille som var lite av den stilen att han höll i blocket och gav mig ”uppgifter” sen prickade han av och jag klarade det,
blev av med det körkortet dock
min andra var det vinter och jag fick en tjej som va glad i hågen och vi pratade mer om staden än hade uppkörning tyckte jag, klarade det
blev dock av med det kortet
imorn är det dags igen och jag hoppas mer på något i stil med den glada tjejen/kvinnan faktist ^^ hon va lite söt sådär :D

Senaste foruminläggen

Rubrik
3
I dag 09:43
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov