Körkortonline > Körkortsforum > Uppkörning Farsta

Uppkörning Farsta

David 2026-01-08 00:39 ! Citera #
Hej!
Jag ska köra upp i Farsta den 14/1 klockan 09:00 på morgonen. Undrar vilka rutter jag kan köra och ifall det finns några speciella situationer jag behöver vara beredd på.
Är också lite osäker på hur jag ska bete mig i detta snökaos (tänker mest på omkörning av lastbilar och sådant). Hör gärna av er ifall ni kört upp i Farsta och vilka tips ni har till mig!
Ebba 2026-01-10 00:53 ! Citera #
Hej hej! Hade uppkörning idag och fick underkänt för att förarprovsmänniskan bromsade mig innan jag körde ut i en rondell. Det var en tvåfilig rondell och det låg en bil i innerfilen som svängde runt liksom på andra sidan och jag skulle första höger i ytterfilen, men hon menade att jag skulle väntat. Kan helt ärligt säga att jag inte är säker på att jag hade gjort annorlunda ens om det inte var ett prov. Men ja, var försiktigare?

Sen i den stora flervägskorsningen där alla trafikljus är avstängda - tänk på att det faktiskt är en huvudled som går rakt igenom där, så kör på.
Gäst 2026-01-10 11:17 ! Citera #
David 2026-01-08
Hej!
Jag ska köra upp i Farsta den 14/1 klockan 09:00 på morgonen. Undrar vilka rutter jag kan köra och ifall det finns några speciella situationer jag behöver vara beredd på.
Är också lite osäker på hur jag ska bete mig i detta snökaos (tänker mest på omkörning av lastbilar och sådant). Hör gärna av er ifall ni kört upp i Farsta och vilka tips ni har till mig!
Tänk på att hålla avstånd. Gör inga chansningar och berätta för inspektören hur du tänker. Anpassa hastighet efter väglag, kör inte för nära snövallar på vägkanten. Vet många som har blivit underkända pga det, även jag. Allt detta är viktigt jämt när man är ute i trafiken men extra viktigt nu med detta väder och väglag.visa helt enkelt att du kör trafiksäkert och är medveten om att det krävs försiktighet.
Lycka till!
Elin 2026-01-14 11:01 ! Citera #
Hur gick det David? Vilken rutt fick du?
Sbil 2026-01-15 12:23 ! Citera #
Jag fick godkänt på mitt körprov i Farsta i tisdags (13/1 kl 10.00). Läste mycket här i forumet innan körprovet vilket hjälpte mig mycket att mentalt förbereda mig och lugna mina nerver, därför vill jag dela hur körprovet gick till för mig och rutten jag fick åka. Under körprovet var det mycket snö på vägarna, framförallt på de mindre vägarna där jag fick hålla en lite lägre hastighet än vad som står på skyltarna. På de större vägarna (73an, Örbyleden och Magelungsvägen höll jag samma hastighet som skyltarna sa).

Min rutt: Fick ta höger när jag kom upp vid Mårbackagatan, höger i första rondellen ut på Ågesta broväg. Sedan fick jag mitt första mål: Stockholm. När jag kört några hundra meter på 73an fick jag ett nytt mål: Hökarängen. Kom upp på Örbyleden och följde vägen mot Hökarängen vilket ledde mig till till ett bostadsområde på Fagersjövägen. Sedan kom jag ner till järnvägskorsningen. Här fick jag ett nytt mål: Nynäshamn. När jag kört kanske hundra meter på Magelungsvägen sa förarprövaren att jag skulle ta höger vid trafikljuset, därefter vänster vilket ledde mig in på Lidl’s parkering. Där valde han ut 2 bilar som stod parkerade och bad mig att backparkera mellan dem (tror att han ville att jag specifikt skulle backparkera eftersom det var så dåligt väglag på de mindre vägarna så det var svårt att under provet ge mig en annan backa runt hörn-uppgift). När det var klart och jag sa att jag var nöjd bad han mig att fortsätta mot Nynäshamn. Jag kom ut på Magelungsvägen igen och följde vägen tills att han bad mig köra mot Stortorp. Jag kom in på Perstorpsvägen, svängde första vänster till Fryksdalsbacken och sedan in mot Trafikverket.
Gäst 2026-01-15 18:30 ! Citera #
Jag ska köra upp i början av februari och övningskör i Farsta området både privat och med körskolan. Så vägarna känns rätt så okej men, den bokade tiden blev kl.10 vad är chansen att jag får den med tanke på att rusningen är borta🤣

Oavsett så kör jag manuell och undrar om bilen är annorlunda? Har stött på manuella som har känts annorlunda och tänker om någon har något specifikt (som kopplingen eller växelval) om Volvon de märkte, tack!

Senaste foruminläggen

Rubrik
7
I går 18:59
7
2026-02-04 23:38
10
2026-02-03 16:01
15
2026-02-01 15:29

Ladda ner Teoribok 2026 gratis

Teoribok – körkortsboken 2026 med körkortsteori