Jag skulle vilja dela med mig av min erfarenhet av att ta körprov som privatist (utan körskola). Jag är 39 år gammal och det var endast min man som lärde mig köra vår Volvo V70 med manuell växellåda. Från april till september övade vi ett par gånger i veckan, oftast i Stockholm och Järfälla, där jag planerade att köra upp. I oktober klarade jag teoriprovet, anmälde mig via Trafikverkets webbplats och körde upp för första gången, men kuggades direkt på ”trafiksäkerhet och beteende”. Jag var för försiktig och väjde för andra där jag inte borde ha gjort det.
Mitt nästa försök var i december, och jag misslyckades igen – den här gången körde jag mer självsäkert, men jag märkte inte ”väj”-skylten på en korsande gata från höger, väjde för bilen som kom därifrån och stannade i onödan. Dessutom körde jag 30 på en gata där hastighetsgränsen var 50. Jag fortsatte att träna för att lära mig att upptäcka alla skyltar i förväg och se vägen längre framåt. Jag kunde inte anmäla mig till Järfälla i januari – fanns inga lediga tider där och mitt teoriprov höll på att gå ut. Bokade prov i Norrköping, åkte dit en gång för att öva och tittade massor med videor på körkortskanalen på YouTube (de är riktigt coola och lärorika!).
På väg till provet blev mitt tåg försenat pga snökaos, jag kom fram sent och så stressad att jag inte klarade växlingen i provbilen. Råkade lägga i ettans växel när jag ville ha trean. Anledningen till mitt tredje misslyckande var manövrering. Jag bestämde mig för att ta en ny chans och anmälde mig där igen endast två dagar senare (det fanns inga lediga platser närmare Stockholm, men överraskande nog fanns det det i Norrköping!) Jag lovade mig själv att om jag fortfarande inte klarade det skulle jag anmäla mig till en körskola och göra provet i deras bil. Men den här gången var jag inte så stressad och inspektören var so trevlig och vänlig, att jag slappnade av och körde hela vägen utan krångel! På ett par ställen berättade han till och med var jag skulle byta fil och var jag skulle svänga av i rondellen. Så, till slut, på mitt fjärde försök, fick jag mitt manuella körkort!
Till alla som håller på vill jag säga att framgång i slutändan beror på så många faktorer – dina egna förberedelser, ditt välbefinnande, de trafiksituationer du är med om på provet osv. – att det krävs verkligen jättemycket tålamod för att lyckas! Misströsta inte när något går fel – fortsätt att träna och försök igen! Som privatist kan man lära sig köra bil och klara provet lika bra som de andra men kanske inte lika snabbt. Lycka till och tack till detta forum för mängden användbar information och motiverande inlägg!