Körkortonline > Körkortsforum > Manuell uppkörning

Manuell uppkörning

Gäst 2025-12-23 00:30 ! Citera #
Hej!

Jag känner mig snart redo för uppkörning och teori. Min trafikskola vill att jag tar 3–5 extra lektioner för att få köra upp med deras bil. Jag funderar därför på att köra upp med Trafikverkets bil, men är osäker på hur stor skillnad det är i kopplingen. När jag bytte bil tidigare tog det några gånger av att stanna och starta för tid att vänja mig.

Jag ska köra upp i Farsta och är trygg med området för det mesta – det enda jag är osäker på är kopplingen men tror inte de kommer påverka mig så mycket (förhoppningsvis). Alla tips uppskattas!
Gäst 2025-12-23 19:26 ! Citera #
Du kommer nog köra en Volvo xc60 om du kör med Trafikverkets bil (för mig var det en VW Golf manuell). Kopplingen i Volvon ”biter” snabbt så mjukt och sakta i foten. Om du har möjlighet, prova att backa nån meter och sen börja köra framåt för att hitta dragläget och få känn på kopplingen.

Du kommer grejja det! Lycka till!
Abc 2025-12-25 23:32 ! Citera #
Gäst 2025-12-23
Hej!

Jag känner mig snart redo för uppkörning och teori. Min trafikskola vill att jag tar 3–5 extra lektioner för att få köra upp med deras bil. Jag funderar därför på att köra upp med Trafikverkets bil, men är osäker på hur stor skillnad det är i kopplingen. När jag bytte bil tidigare tog det några gånger av att stanna och starta för tid att vänja mig.

Jag ska köra upp i Farsta och är trygg med området för det mesta – det enda jag är osäker på är kopplingen men tror inte de kommer påverka mig så mycket (förhoppningsvis). Alla tips uppskattas!
Körde i oktober, jag körde som privatist och deras bil var väldigt annorlunda från det jag kört tidigare, men det gick ändå bra. För min del blev jag van med bilen ganska snabbt.

Senaste foruminläggen

Rubrik
1
I går 13:28
4
I går 11:01
5
2026-01-13 20:27
4
2026-01-13 20:18

Ladda ner Teoribok 2026 gratis

Teoribok – körkortsboken 2026 med körkortsteori