Körkortonline > Körkortsforum > Kuggad Södertälje

Kuggad Södertälje

Gäst 2025-11-27 17:55 ! Citera #
Hade nyss uppkörning i Södertälje. Blev kuggad på en så oklar grej att motiveringen kändes helt absurd. De flesta som blir kuggade tycker väl att det var orättvist, men i detta fall kan jag säga med handen på hjärtat att det verkligen var orättvist. Det är allt jag har att säga. Mår skit och känner mig orättvist behandlad så orkar inte gå in i detaljer men det man hört av vissa stämmer nog. Min upplevelse nu är att köra bra räcker inte utan 60% verkar hänga på vilken inspektör du får och hur dennes dag har varit.
Kuggats3ggr 2025-11-27 18:04 ! Citera #
Jag känner verkligen med dig. Jag har också varit med om uppkörningar där det känts helt orättvist och där motiveringen inte hängt ihop med hur jag faktiskt körde. Det ÄR en fruktansvärd känsla när man gör sitt bästa och ändå blir bedömd på ett sätt som känns godtyckligt.

Jag håller med dig om att det verkar bero alldeles för mycket på vilken inspektör man får och vilken dag de har. Det borde vara mer konsekvent och rättvist, för man lägger ju ner så mycket tid, pengar och energi på det här.

Får jag fråga vad deras motivering var?

Du är inte ensam om att känna så här
Gäst 2025-11-27 22:22 ! Citera #
Tack för dina ord.. All slit känns förgäves just nu när jag är medveten om hur bra jag körde men ändå blev underkänd, men det värmer ändå att läsa dina ord och få en gnutta bekräftelse på min upplevelse..

Jag körde utan anmärkning på motorväg, landsväg, järnvägskorsning, koll på högerregel väjningsplikt osv, backade perfekt runt hörn, backparkerade, hade bra hastighet hela vägen, hanterade oskyddade trafikanter väldigt väl. Det inspektören sa var ”ja, du bytte ju fil för sent där när jag sa att du ska mot Helsingborg”. Nej, det var inte FÖR sent, visst man kan alltid göra lite tidigare men gjorde det så fort jag kände mig säker och utan att köra över någon heldragen linje eller på något sätt utgöra fara för någon. Ingen annan anmärkning alltså. Man har ju hört om folk som gjort mycket ”grövre” fel men ändå blivit godkända. Det är det som svider. Är det mig inspektören inte gillade? Borde jag kallpratat? Smörat? Sminkat mig mer? Låtsats vara en nervös liten tös istället för att utstråla självsäkerhet? Nä usch..
Gäst 2025-11-28 12:03 ! Citera #
Det tuffaste är ju att veta att man gjort allt rätt och ändå få ett nej. Men det är inte ett tecken på att du inte kan ofta handlar det om små detaljer, inspektörens dagsform eller vem som sitter bakom ratten just den dagen. Nervositet är helt normalt, och inspektörer räknar med det du behöver inte spela liten eller låtsas vara någon annan. ( jag har varit jätte nervös alla tre gånger å faktiskt känt mig liten och det fungerar inte )

Glöm allt prat om att smöra eller ändra på dig själv, du körde tryggt och kontrollerat, och det är det som räknas. Jag har själv kuggat tre gånger och tänker nästan ge upp, men har ändå bokat in en fjärde uppkörning och funderar på om jag ska göra ett fjärde försök.

Så fortsätt vara självsäker, ta ett djupt andetag och lita på dig själv du kommer klara det nästa gång, det här var bara en orättvis krok på vägen.
Jag hoppas vi kommer att klara det en dag :D
Gäst 2025-12-02 11:40 ! Citera #
Kuggade idag igen.. Denna gång tyckte inspektören att jag är ”för försiktig” i min körning. Satt o grät o sa att jag inte håller med och vill att hon utvecklar. Återigen inget att ta på. Vet inte var jag ska ta mig till.
Kuggats3ggr 2025-12-02 14:48 ! Citera #
Även om det känns tungt just nu så ge inte upp. Du har ju kommit jätte långt i din köring och är snart i mål. På min första uppkörning fick jag höra exakt det, att jag kör för försiktigt och jag förstod inte riktigt vad dom syftade på.
På min andra uppkörning försökte jag att hålla ner nervositeten och tänka att jag ska köra som jag gör med körläraren, körde upp med trafikverkets bil inte alls van vid bilen, å förstod att jag inte skulle bli godkänd, under tiden övningskörde jag lite med just volvo. Så min tredje gång gick in med noll förväntningar och tänkte att jag ska ignorera personen bredvid medans jag kör och bara fokusera på bilen vägen å var jag ska, början av prover gick bra, allting flöt på bra, när jag inser under provet att de går bra, vad händer då? Jo jag blir nervös, omedveten spänner jag mig och misslyckas med en parkering hamnade lite snett å rätta till och nej det var inte godkänt plus att personen sen slänger ut sig: du blev osäker i din köring och därför kan jag inte godkänna dig. Jag var inte osäker jag var nervös och de tolkades som osäker. Så nu är det en tolkningsfråga också.
Så klar jag börjar undra lite hur ska man bete sig på en uppkörning? Ska man prata högt vad man tänker, ska man vara tyst och bara bekräfta när dom säger målet. Det är ju lite ironiskt att man kör så himla bra när man övingskör och sen är det prov och då helt plötsligt minsta lilla sak å de blir man kuggad på. Det hade varit till hjälp om dom hade gett mera konkreta meningar när man blir underkänd. Så man vet exakt vad man ska öva på och vilken situation dom hänvisar till. Men nee ett otydligt dokument på mailen å man ska lista ut de tillsammans med sin lärare.

jag har tidigare hört från lärare att jag var för försiktig och behöver vara mer bestämd i min köring och har verkligen övat på det, tex motorväg påfart/ avfart. Korsningar, cirkulationer att våga ta plats. Jag är ju en person som gärna vill ha koll runt om mig och säkerställa innan jag gasar på..(så jag behövde hitta en balans i de) men det tyckte dom var för försiktig köring första uppkörningen.
Jag har som sagt själv inte klarat uppkörningen ännu, men återkommer efter ha haft nästa uppkörning.
Men ge inte upp!
Gäst 2025-12-02 15:28 ! Citera #
Dina uppkörningar låter ju också helt..sinnessjuka anledningar o kugga på.. Vi verkar båda ha dragit nitlotten varje gång. Denna gång körde jag upp i en annan stad. Så vägarna var helt obekanta för mig och dessutom hade jag aldrig kört en sådan bil som deras. Ändå gav jag allt och även denna gång tycker jag att det är helt absurt att jag kuggades. Hon inledde med ”har du tagit detta foto här?” Och pekade på min bild jag tog när jag skulle göra teorin. Nä, i Stockholm svarade jag. Då svarar hon: mm du kan nog behöva ta om det där för bakgrunden är alldeles för ljus så tror inte den blir godkänd om du nu får körkort”. Men asså.. uppenbarligen har fotoautomaten godkänt bilden?! Och om det nu är så, vänta och ta upp det efter uppkörningen! Så onödig uppvisning av auktoritär makt..

Jag försökte förklara att ja, jag körde försiktigt när det var skymd sikt, men det köpte hon inte och jag fick inte nåt konkret om var nånstans jag gjorde sån grov ”miss” genom att ”titta för mycket” o vara för försiktig att jag utgjorde trafikfara?? ! Efter provet googlade jag så klart på inspektörens namn and guess what..Finns en hel tidningsartikel om att denna inspektör kallas för Kugg-X!! Såklart jag har ”turen” och få just den personen..

Känns verkligen sååå godtyckligt o orättvist. Hopplöst.. känner som dig, hur ska jag bete mig?!denna gång babblade jag på och tänkte högt om mina avsikter i körningen o planeringen men Nix..

Håller tummarna för oss båda nu att bådas nästa uppkörning blir godkända !!
Användare 2025-12-02 16:08 ! Citera #
Gäst 2025-12-02
Kuggade idag igen.. Denna gång tyckte inspektören att jag är ”för försiktig” i min körning. Satt o grät o sa att jag inte håller med och vill att hon utvecklar. Återigen inget att ta på. Vet inte var jag ska ta mig till.
Vad stod det i mailet du fick efteråt? Det kan förtydliga lite om du känner dig osäker på vad det innebär att köra ”för försiktigt”, antar att inspektörerna kan vara lite otydliga ibland.

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
2025-12-23 19:26
9
2025-12-23 00:43
6
2025-12-23 00:34

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok

Teoriprov med videofrågor