Körkortonline > Körkortsforum > Uppkörning i Upplandsväsby

Uppkörning i Upplandsväsby

Levi 2025-11-24 02:33 ! Citera #
Hej, jag har uppkörning i väsby om 10 dagar typ - vill ha alla tips och vilken rutt ni har kört i om ni minns (inga negativa vibes snälla) vill hoppas på det bästa

Tack i förhand för hjälpen
Gäst 2025-11-27 12:29 ! Citera #
Hur gick uppkörningen? :)
Levi 2025-12-03 15:16 ! Citera #
Jag körde upp idag vid 13:00 tiden (automat - volvo xc60). Tyvärr blev jag underkänd - anledningen var att jag körde i den mittersta körfält på motoväg och inte bytte till högra… Tycker det är helt sjukt anledning, jag hindrade ingen och utgjorde absolut ingen fara. Var inte den enda som körde där men tydligen så är detta körfält endast för omkörning så regelmässigt jag gjorde fel. Allt annat var bra sa hon och nämnde inget annat som misstag förutom detta. Tyckte man kunde bortse om detta och tipsa om att inte göra det framöver och godkänna men tyvärr det blev inte så.

I rapporten har hon lagt till saker som hon inte tog upp + hon la att ”ingripandet har förekommit” vilket har absolut inte skett. Körde i ungefär 45 min självständigt utan att hon rör på rattan eller använder sina pedaler så jag undrar verkligen varför det stod så… Hon nämnde efter provet att lastbilar brukar vara tätt bakom oss osv (pga en lastbil som var tät bakom mig vid signalem innan jag skulle svänga) så hon la i rapporten att jag hade inte tillräcklig med säkerhetsmarginal trots att bilen var BAKOM MIG och det var den som var tät mig och inte tvärttom. Jag har haft bra marginal för bilar FRAMFÖR vilket är mitt ansvar..

Fick backa runt hörna, vända, köra in på landsväg från båda höger och vänster. Körde på E4. Vi körde mot Vallentuna, rosersberg, Danderyd och stockholm.

Tips för er som ska köra där: ha koll på körfälterna det är oftast tre och varje en åker endast åt en håll dvs antingen höger/vänster eller framåt. Planera innan god tid för att kunna ligga rätt och inte missa era utfart. Det är rätt många olika rondeller och några är två fält. Hastigheterna är oftast 40-60 ha kolla på de, några var också 30.

Lycke till för både er och mig :)
waneda 2025-12-05 21:02 ! Citera #
Unfortunately driving in the left lane is indeed considered a serious fault and a test fail. Just ensure not to do this again next time. No need to overtake anyone during the test unless if the traffic situation demands it, or if the examiner asks you to.
Levi 2025-12-06 01:15 ! Citera #
There were two lanes (was in the right one) then it expanded to three lanes so I ended up in the middle and didn’t change to the right lane.
Gäst 2025-12-07 00:16 ! Citera #
Du kommer klara det nästa gång :) vem var din inspektör?
Levi 2025-12-07 02:00 ! Citera #
Hoppas det, tack!
Vet inte om jag får ge ut hennes fullständiga namn men jag skriver första boksaverna av hennes namn och efternamn! L.K
Samma Gäst som innan 2025-12-08 18:01 ! Citera #
Ok, jag har också kört upp i Väsby, ej haft henne som instruktör,

Senaste foruminläggen

Rubrik
15
2025-12-20 07:57
4
2025-12-20 06:31
3
2025-12-19 21:23
2
2025-12-19 15:23